Het 51e Internationaal Orgel Improvisatie Concours Haarlem begon deze week met acht kandidaten, waaronder twee Nederlanders. Een van die Nederlanders, Geerten Liefting, wist na de tweede ronde in de Philharmonie op woensdag 20 juli een finaleplaats te behalen. Hij blogt deze week op ORGELNIEUWS over zijn beleving van het concours als deelnemer. Deel 3: de tweede ronde.
Soms heb je een beetje geluk nodig. Dat had ik gisteravond tijdens de tweede ronde.
Eerder deze week kreeg ik studietijd in de Philharmonie, woensdagmiddag opnieuw een uur. Het systeem met voettreden voor de koppelingen en de in- en -uitschakeling van de tongwerken en vulstemmen van dit Cavaillé-Coll-orgel ben ik niet gewend. Welke Nederlander wel? Maar na een paar keer studeren wordt het meer en meer routine.
De improvisatieopdracht voor deze avond kregen we een dag daarvoor al te zien. Een van de opdrachten was een duo-improvisatie aangaan met een slagwerkster. Vandaag mochten we tien minuten met haar, Tatiana Koleva, spreken en daarna aan de bak.
Ik zag het zitten, maar het ging niet helemaal zoals ik van tevoren had gedacht. Het schema liep snel uiteen, die ellendig blaadjes bleven niet lekker staan op de lessenaar, de paniek sloeg wat toe en voor ik het wist liep ik achter de feiten aan. Dom!
De opdracht voor deze avond was om samen met de slagwerkster een improvisatie te maken aan de hand van een grafische partituur die al eens is gebruikt tijdens het concours van 1982. Je kon hier veel kanten mee op en van andere deelnemers hoorde ik dat ze de grafische partituur gisteravond de hele avond voor hun neus hadden. Met Tatiana konden we vooraf dan wel spreken en wat plannen maken, een doorloop op de verschillen slaginstrumenten die zij zou gaan gebruiken was echter niet mogelijk. Ook voor haar was het dus erg spannend.
Ik probeerde in mijn improvisatie wat structuur aan te brengen door het begin en het einde te spiegelen en elementen terug te laten komen. Op het moment in het concours viel het me op dat het dan toch weer lastig is op dit instrument. Een verkeerde trede is snel ingetrapt. Als je dat overkomt, zie dan maar eens goed in balans te komen met het slagwerk. Mijn improvisatie duurde te lang en het communiceren met Tatiana vond ik niet makkelijk.
De tweede opdracht was onvoorbereid. Tijdens deze improvisatie dacht ik: ‘waar ken ik dit thema nou ook al weer van?’ Ik was daarin overigens niet de enige. Achteraf bleek het om het begin van Le sacre du printemps van Stravinsky te gaan. Heel vreemd dat je daar op zo’n moment niet opkomt.
Kritisch als altijd, vond ik ook op deze improvisatie wel het nodige aan te merken. Voor mijn gevoel had ik slordig gespeeld en ver onder mijn niveau. Na het spelen was ik ook flink van de kaart. In deze ronde had ik toch op m’n best moeten zijn. Van mijn ‘entourage’ kreeg ik ook het nodige commentaar, waar ik me wel in kon vinden.
En dan toch door naar de finale! Gelukkig. En met een beetje geluk wellicht?
Afijn, vrijdag herpakken we de boel en gaan we er vol voor. Goed timen en de zaak blijven sturen.
Inmiddels hebben we het materiaal al binnen (ik typ dit op donderdagmiddag). Nu op naar een succesvolle finale!
Zie ook
- Drie Duitsers en een Nederlander door naar finale Haarlem
- BLOG Liefting in Haarlem [ 1 ]
- BLOG Liefting in Haarlem [ 2 ]
- Internationaal Orgelfestival Haarlem van 16 tot en met 30 juli
Geerten Liefting (Nijkerk, december 1983) studeerde orgel, kerkmuziek, improvisatie, compositie en koordirectie aan de conservatoria van Utrecht, Antwerpen en Rotterdam bij ondermeer Reitze Smits, Wim Henderickx, Luc van Hove en Wiecher Mandemaker. Daarnaast studeerde hij improvisatie bij Hayo Boerema en Cor Ardesch en compositie bij Peter Jan Wagemans. Geerten is sinds augustus 2007 dirigent-organist van de Heilige Bonaventura te Woerden en tevens assistent-organist van de Grote of St.-Laurenskerk te Rotterdam en vesperorganist van de Domkerk te Utrecht. Als organist won hij eerste en tweede prijzen op diverse internationale concoursen. Hij trad op bij producties van bijvoorbeeld Festival Voor de Wind, Culturele Caravaan en verzorgde producties met koren als de Laurenscantorij, het Ribatutta Ensemble en het Nederlands Blazersensemble. In 2013 won hij de eerste prijs op het Hinsz-compositieconcours te Kampen, waar het Nederlands Kamerkoor zijn werk ‘Renovatio Mundi’ in première bracht. Geerten geeft veel concerten en componeert voor diverse bezettingen.