Op 24 en 26 september vond het Vijfde Internationale Orgelconcours Jan Pieterszoon Sweelinck plaats. Acht finalisten spelen de 24e op het transeptorgel in de Oude Kerk in Amsterdam, de 26e op het Müller-orgel in de Grote of Sint Bavokerk in Haarlem. Jochem Schuurman is een van de finalisten en doet ons verslag van het concours door de ogen van een deelnemer.
Vandaag (vrijdag 26 september) was de laatste ronde van het Sweelinkconcours. De acht finalisten moesten nog één keer schitteren. Nu met werk van Bach en Noord-Duitse barok op het Müller-orgel in de Grote of Sint Bavokerk te Haarlem.
Nadat iedereen gespeeld had, was het juryberaad. Tijdens dat juryberaad werd er gezongen door Vocaal ensemble Claudin Patoulet. Zij vertolkten op zeer aangename wijze een aantal composities van Sweelinck. Het beraad duurde niet lang, want het was vrij eenvoudig voor de jury om de winnaars aan te wijzen.
Piet Kee, de voorzitter van de jury, nam het woord en vertelde waar de jury op had gelet en hoe men tot de uitslag was gekomen. Kee gaf aan dat er met name op gelet was of de deelnemers de verschillende stukken wel goed in de juiste stijl speelden. Franse muziek moet je namelijk heel anders spelen dan Italiaanse muziek. Hetzelfde geldt voor Engelse en Nederlandse muziek. Piet Kee ontboezemde dat hij Sweelinck alleen goed kan spelen met een goede jenever op. Maar dat was zeer persoonlijk, zo zei hij.
De jury had geconstateerd dat er een aantal hoogtepunten was tijdens het concours. Derdeprijswinnaar Gerwin Hoekstra maakte grote indruk met de door hem in Amsterdam gespeelde Ground van Phillips. Adriaan Hoek, winnaar van de tweede prijs, overtuigde enorm met zijn Haarlemse vertolking van de grote e-Moll van Bruhns. En de winnaar van het concours, Wesley Parker Ramsay, viel met name op door zijn in de Oude Kerk gespeelde Ricercare van Sweelinck.
Daarna was het aan een aantal juryleden om nog een kort concert te geven op het kleine orgel van de Bavo. Ton Koopman speelde een Fantasia van Sweelinck. James David Christie speelde de bekende Daphnevariaties uit het Camphuysenmanuscript. Henk Verhoef speelde op zijn beurt een Suite van Fischer. Het concert, en daarmee ook het concours, werd afgesloten door de Uruguayaanse organiste Cristina García Banegas. Zij speelde een nogal ordinaire variatiereeks op een doedelzakthema, geschreven door een onbekende componist uit de 17e eeuw, waarin ook nog de nachtegaal van het orgel tot klinken werd gebracht.
Het was natuurlijk voor mij persoonlijk nogal een teleurstelling dat ik niet in de prijzen mocht vallen, maar ik kon me gelukkig wel vinden in het oordeel van de jury. Na afloop van het juryconcert was er ruim de gelegenheid om nog even met de juryleden de individuele prestaties te bespreken, wat uiteraard zeer leerzaam was. Al met al vond ik het heel erg leuk om mee te doen aan dit concours en waarschijnlijk ga ik dat in de toekomst zeker weer eens doen!
Zie ook
BLOG Sweelinckconcours door de ogen van een finalist [1]
BLOG Sweelinckconcours door de ogen van een finalist [2]
Wesley Parker Ramsay (VS) wint Sweelinck Concours 2014
Jochem Schuurman (*1989) volgde zijn studie aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen, in 2013 studeerde hij cum laude af als Master of Music. Daarna studeerde hij enkele maanden bij Leo van Doeselaar en Paolo Crivellaro aan de Universität der Künste in Berlijn. Nog tijdens zijn studie won hij meerdere prijzen op orgelconcoursen. Schuurman is actief als kerkorganist in Drachten en als geeft regelmatig concerten als solist en begeleider. Daarnaast is hij orgel- en pianodocent en is hij werkzaam voor onder meer Stichting Organum Frisicum en Boeijenga Muziek.
© 2014 fotografie Jean Laurey