The Rotterdam Art of Doing Nothing Ensemble komt voort uit het onderzoek The Art of Doing Nothing, dat Willem Tanke sinds 2004 verricht voor Codarts World Music Research Group, verbonden met het Rotterdams Conservatorium. Dit onderzoek heeft als doel het verbeteren van mentale en fysieke voorwaarden voor het musiceren door het scheppen van een goede balans tussen uitvoeren, improviseren en componeren, met behulp van analyse en onderzoek. 17 juni, 20.00 uur – toegang vrij
Medemblik, St. Bonifaciuskerk, Pieter Backer-orgel,
Uitgangspunt is onderzoek naar archetypische vormen van improviseren, die te vinden zijn in bijvoorbeeld muziektradities uit India, Iran en Afrika. Westerse klassieke musici kunnen hier baat bij hebben, omdat improvisatie in de meeste gevallen geen onderdeel vormt van hun scholing (organisten vormen in dit opzicht een uitzondering). Vaardigheden in het improviseren kunnen bijdragen tot een natuurlijker houding ten opzichte van het instrument of de stem en het musiceren vollediger maken. Analyse en onderzoek zijn in deze waardevol.
Het doel is niet om bestaande muzieksoorten te citeren, maar om nieuwe muziek te maken, waarin de diepte en kwaliteit van de traditie naar voren komt. Onderwerp van studie is onder meer het systeem van modi, dat de verbinding vormt tussen de oorsprong van de Westerse klassieke muziek — het Gregoriaans — en vergelijkbare uitingen van religieuze muziek, zoals Byzantijnse, Armeense en, in Egypte tijdens het patriarchaat van Alessandrië, Koptische orale tradities.
In dit verband vormen speculaties over de oorsprong van het orgel, het hydraulikon of waterorgel, toegeschreven aan de Egyptenaar Ctesibius, circa 250 voor Christus, een bron van inspiratie.
Het ensemble, bestaande uit docenten en studenten van het Rotterdams Conservatorium, heeft een variabele bezetting. Voor deze gelegenheid bestaat het uit:
Siri-Marie Bergsmark, basklarinet (studente improvisatie van de afdeling Wereldmuziek)
Mr. Averell, percussie (pseudoniem van René van Commenée, hoofd afdeling Muziekproductie en artistiek coördinator afdeling Jazz)
Martijn Alsters, live electronica (vaste gastdocent afdeling Muziekproductie)
Willem Tanke, orgel (docent improvisatie en hoofd afdeling Theorie)
Het programma
Dolcezza a. orgel b. altfluit
For a child a. orgel b. basklarinet
Chatam – orgel en percussie
Sirenas – altfluit en klanksporen
Things to come – orgel
My friend the Indian – orgel, percussie, live-electronica
Regen en donder – basklarinet en klanksporen
Eliah’s Hemelvaart – orgel, percussie en stem
[ingezonden mededeling]
© 2006 www.orgelnieuws.nl
© 2006 fotografie www.gerardvanbetlehem.nl