Het geluid van een viool namaken? Leo van Doeselaar laat horen hoe Johann Sebastian Bach dat drie eeuwen geleden al op orgel deed. Dinsdag 30 juli 2019 – twee dagen na Bachs 269e sterfdag– gebruikt Van Doeselaar daarvoor het Naber-orgel in de Sint-Joriskerk in Amersfoort.
‘Imitatio violistica’ (het imiteren van de viool) is de titel van het concert. Op het programma staat alleen maar muziek van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Dat Bach een goede organist was, weten we. Minder bekend is, dat hij ook heel goed met een viool overweg kon. Hij kende dus veel muziek voor viool van collega-componisten. Die bewerkte hij nogal eens voor orgel.
Van Doeselaar begint zijn concert met de Sinfonia uit Cantate BWV 29 in een bewerking voor orgel solo van de concertgever. Bach is als bewerker te horen in het Concerto in C BWV 594 (‘Grosso Mogul’) naar het Concert voor viool, strijkers en basso continuo in D RV 208 van Antonio Vivaldi. Bachs Ciaccona uit Partita nr. 2 in d voor viool-solo BWV 1004 is een bewerking voor klavecimbel (en getransponeerd naar g) door Gustav Leonhardt, aan orgel aangepast door Leo van Doeselaar.
Hij besluit zijn Bachconcert met de bekende Toccata en fuga in d (‘de Dorische’), BWV 538, die Bach componeerde in Weimar, tussen 1708 en 1717.
- Sint-Joriskerk, Hof 1, Amersfoort
- dinsdag 30 juli 2019
- aanvang 20.00 uur
- toegang 8 euro, tot 21 jaar gratis
- programma orgelconcertenjoriskerk.nl
Wekelijks in het zomerse concertseizoen, maar ook af en toe daarbuiten, doorploegt de redactie van ORGELNIEUWS de goedgevulde ORGELAGENDA op zoek naar een bijzonder orgelconcert.
© 2019 beeld Erik van Til