Cum laude promotie voor Jaap Jan Steensma op het orgel als identiteitsdrager in het Nederlands protestantisme

Jaap Jan Steensma bij de verdediging van zijn proefschrift, geflankeerd door zijn paranimfen Merlijn Kerkhof en dr. D.J. Steensma | © foto: Dick Sanderman

Op 17 maart promoveerde Jaap Jan Steensma aan de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA) op zijn proefschrift met de titel Het orgel als identiteitsdrager binnen het Nederlands protestantisme 1574-1798. Promotor was prof. dr. A.A. Clement, met dr. P.H.A.M. van Emmerik als copromotor.

Text Example

advertentie



De beoordelingscommissie bestond uit prof. dr. A. van Dixhoorn (University College Roosevelt), prof. dr. A.G.M. Koopman (Universiteit Leiden),  prof. dr. S. Michels (Goethe-Universität Frankfurt),  prof. dr. H.J. Selderhuis en dr. G.J. Baan. Als paranimfen traden op muziekjournalist Merlijn Kerkhof, redacteur klassieke muziek van de Volkskrant, en dr. D.J. Steensma, christelijk gereformeerd emerituspredikant en vader van de promovendus.

Belangrijke rol

De centrale vraag die Steensma in zijn onderzoek probeerde te beantwoorden, is hoe het orgel al voor 1800 zo’n belangrijke rol kon krijgen binnen het Nederlandse protestantisme. In andere woorden: hoe kan het dat kerk en orgel in de beleving van veel mensen bij elkaar zijn gaan horen?

Als onderdeel van zijn research bestudeerde Steensma onder meer 26 ‘orgelpreken’, redevoeringen die werden gehouden bij de inwijding van een kerkorgel tussen 1732 en 1793.

Cum laude 

Na het beraad van de senaat kon preses dr. Herman Selderhuis meedelen dat Steensma cum laude was geslaagd, een predicaat dat in Apeldoorn slechts zelden wordt toegekend.

Een handelseditie van het proefschrift is in voorbereiding.