Op vrijdag 4 juli verschijnt het extra dikke juli/augustusnummer van ‘De Orgelvriend’. Het nummer opent met een interview met de 42-jarige Kees Nottrot, organist van de Martinikerk in Bolsward. Hij vertelt over zijn eerste contacten met ‘Bolsward’, zijn betrokkenheid bij het Hinsz-/Van Dam-orgel en over de tweede restauratiefase die nu in het verschiet ligt. Hier is alvast een fragment uit het interview te lezen.
Jongensdroom
Kees Nottrot heeft al vanaf zijn veertiende jaar een band met het Bolswarder orgel. Toen hij in 1985 met zijn ouders in Bolsward kwam wonen, was er in de Martinikerk een tweede organist nodig naast de cantor-organist Ad Houtman. Die liet Kees af en toe een dienst spelen waardoor hij al vroeg vertrouwd raakte met het Hinsz-/Van Dam-orgel. Hij raakte ook op goede voet met de heer B. Numan, die namens de Stichting Orgelcentrum concerten in de Martinikerk organiseerde.
“Numan vond het prettig om iemand ter plaatse te hebben, op wie hij een beroep kon doen voor allerlei hand- en spandiensten zoals het stemmen van de tongwerken en het ontvangen van organisten. Van tijd tot tijd wilde Numan een beroemde buitenlandse organist in zijn serie uitnodigen – tegenwoordig kun je bij wijze van spreken op elke straathoek Franse kaas kopen, maar in die tijd was dat nog iets bijzonders. Numan sprak niet zo goed Frans en vroeg mij of ik in Parijs contacten wilde leggen met Olivier Latry. Ik schreef een brief aan Latry en kreeg een heel vriendelijke brief van twee kantjes terug, met de uitnodiging om op een vrijdagavond bij het orgel van de Notre-Dame te komen kijken.
En zo ging ik in april 1988 als jongen op kosten van Numan naar Parijs. Aangekomen in de Notre-Dame werd er gevraagd: ‘Heb je geen muziek meegenomen want je mag ook spelen!’ Ik wist niet wat ik hoorde, dus ik snelde terug naar het hotel om mijn bladmuziek op te halen. Maar ik was natuurlijk zo met m’n hoofd in de wolken dat ik in de haast vergat een briefje voor mijn ouders – die mee waren gegaan naar Parijs, en ’s avonds uit eten gingen – neer te leggen. Ik heb daar ’s nachts tot half twee Vierne zitten spelen, het was alsof er een jongensdroom uitkwam! Toen ik om twee uur terugkwam in het hotel, waren mijn ouders natuurlijk doodongerust. M’n moeder dacht minstens dat ik ontvoerd was of zo …
In de Notre-Dame is een vaste microfoonopstelling en er was een opname gemaakt van mijn orgelspel. Niet alleen voor mijzelf, maar ook Olivier Latry had daarnaar geluisterd. Toen ik een jaar later zijn concert in Katwijk bezocht, nodigde hij me uit voor een Audition op zondagmiddag in de Notre-Dame! Dat heeft mij toen m’n nachtrust gekost want het was ook mijn eerste officiële orgelconcert! Bij die gelegenheid heb de vijfde symfonie van Vierne gespeeld. Het was een aparte ervaring om naar beneden te kijken en daar duizenden mensen te zien zitten. Voor volgend jaar heb ik weer een uitnodiging om een concert te geven in de Notre-Dame, op 9 mei. Dan speel ik de zesde symfonie van Vierne, hetzelfde werk dat ik die allereerste avond ook bij me had.”
Lees het complete interview in De Orgelvriend van juli/augustus.
• Orgelbouw in kort bestek
Bart van Buitenen schrijft als betrokken adviseur over het Flentrop-orgel (1951) uit het West-Brabantse Dinteloord dat door Flentrop Orgelbouw is gereviseerd en overgeplaatst naar de nieuwe Pauluskerk in Rotterdam-Centrum. Tevens nieuws over de revisie door Verschueren van het Pels-hoofdorgel in de Sint-Katharinakerk te Hoogstraten (B).
• De orgelbouwfirma G.F. Steinmeyer & Co. (1)
Dave Lazoe beschrijft de historie van deze Beierse orgelbouwfirma vanaf de start in 1847 tot aan de sluiting in 2000. De firma bouwde en restaureerde een kleine 2.400 orgels en paste diverse nieuwe vindingen in haar instrumenten toe. Speciale aandacht voor hun grote orgels in München, Berlijn, Passau, Trondheim, Altoona en Ottobeuren.
• De orgelharmonica: André Isoir
In deze langlopende serie zijn we toe aan de letter i. Aan de hand van een foto van André Isoir halen de Nederlandse organisten Piet van der Steen, Leo van Doeselaar en Jan Hage herinneringen op aan de erudiete Franse organist en orgelpedagoog bij wie zij enige tijd studeerden.
• Lezersaanbieding: Olivier Messiaen et les années 30
Hans van Gelder geeft achtergrondinformatie bij Prisme, een bijzondere cd-productie uit 2012 waarop hijzelf en Anton Doornhein werken van Messiaen en componisten uit de kring rond hem spelen en Arjan Versluis improviseert. De cd’s werden opgenomen in de Parijse Ste Trinité en gaan vergezeld van een indrukwekkend boekwerk met analyses, cultuurhistorische en theologische beschouwingen, muziekvoorbeelden en unieke foto’s. Deze productie is tijdelijk voor een zeer aantrekkelijke prijs te bestellen als ‘lezersaanbieding’.
• Het orgel van mijn jeugd
Een autobiografisch getint verhaal van Dirk Molenaar over het Van Oeckelen-orgel (1903) uit de voormalige Hervormde Kerk van Musselkanaal, dat sinds vorig jaar in de Nederlands Gereformeerde Kerk van Westbroek staat. Met historische én actuele foto’s van de diverse stadia van het orgel.
• En verder: • Uit de orgelwereld • Column ‘Trouwens …’ • Muziekbijlage: Psalm 136 (Dirk-Jan Honing) • Wegwijzers en ‘Toegelicht’ • Orgelevenementenkalender • Lezersaanbieding 2: Guilmant door Peter Eilander
© fotografie 2014 Gerco Schaap (Kees Nottrot), Archiv G.F. Steinmeyer & Co. (Steinmeyer-naamplaatje), Archives Yvonne Loriod / ACDA (Claire Delbos en Olivier Messiaen), Collectie Jan Vissering (Van Oeckelen-orgel Musselkanaal)