Op Goede Vrijdag verschijnt het aprilnummer van ‘De Orgelvriend’. Een greep uit de inhoud:
- Interview met Gerben Gritter: ‘Müller blijft me intrigeren’
Op 23 december jl. promoveerde Gerben Gritter in Utrecht op de orgelmaker Christiaan Müller. Het proefschrift is nog niet vrijgegeven, maar Lex Gunnink had een interview met de kersverse doctor in de Waalse Kerk te Amsterdam, waar Gritter al enige jaren als tweede organist van het Müller-orgel functioneert. Een treffende passage uit het interview:
Stel: je wordt geblinddoekt achter de klaviatuur van een Müller-orgel geplaatst en je krijgt de vraag voorgeschoteld hoe je de klank van een Müller herkent. Wat is er heel karakteristiek voor zijn klank?
“Dan zou ik eerst de prestanten willen uitproberen, die zijn heel karakteristiek bij Müller. Hij plaatste prestanten met een dubbele discant, een heel volle, rijke klank. Verder was Müller ongelooflijk goed in het maken van roerfluiten. En ten derde: de conische fluiten op het bovenwerk, zoals in Beverwijk. Die zijn heel erg geconcentreerd en intens van klank. Ze zijn zó rijk van klank, je kunt er een half uur op spelen zonder ook maar een moment verveeld te raken. Ten slotte is het plenum van Müller-orgels heel karakteristiek, ik denk daarbij vooral aan relatief goed bewaarde orgels zoals hier in de Waalse Kerk, in Beverwijk en in Westerbork. En als ik dan dat typische van de Müller-klank in woorden moet proberen te vangen, dan kom ik op: krachtig doch lieflijk. Dat is een citaat, ik meen van Broekhuyzen. Müllers klank is krachtig en lieflijk tegelijk. Dat lijken tegenovergestelden, maar je kunt het opvatten als: krachtig maar verfijnd. Vergelijk het maar met het verschil tussen roepen en schreeuwen. Een Müller-orgel roept wel maar schreeuwt niet. Roepen is beheerst, schreeuwen is onbeheerst.”
- Het Doornbos-orgel in Tinallinge
Het is geen groot orgel dat de Onze Lieve Vrouwe Kerk in het Noord-Groninger dorp Tinallinge siert, maar de geschiedenis eromheen is interessant genoeg om er een artikel aan te wijden. Zeker nu het instrument door Elbertse Orgelmakers uit Soest werd gerestaureerd. Dirk Molenaar vertelt er meer over en op de website www.orgelvriend.nl is een oude brochure van Klaas Doornbos te downloaden.
- Muziekbijlage
De muziekbijlage van deze maand is een Trio over het gezang ‘Jezus, leven van ons leven’ van de hand van Leo Kievit (1959), organist in Heinenoord, Heerjansdam en Ridderkerk.
- Orgelbouw in kort bestek
In deze rubriek aandacht voor de plaatsing van een koororgel in de H. Antonius Abt in Sint Anthonis, de ombouw van een Verschueren-orgel voor ‘De Regenboog’ in Nuenen door Orgelmakerij Steendam, de restauratie van het Quellhorst-/Naber-orgel in de Nicolaaskerk van Wijhe en een nieuw kistorgel voor de Isalaklinieken te Zwolle.
- Dvd- en cd-recensies
Lourens Stuifbergen bespreekt de dvd- en cd-box Franck – Father of the Organ Symphony van Fugue State Films, het label dat eerder verantwoordelijk was voor de schitterende productie The Genius of Cavaillé-Coll. Gerco Schaap bespreekt de nieuwe dvd en cd’s van het Meere-orgel in Epe, bespeeld door Willem van Twillert.
- En verder …
Uit de orgelwereld • Column ‘Trouwens’ (‘Je hebt huisorgels en huisorgels’) • Wegwijzers en ‘Toegelicht’.
© 2015 fotografie: Lex Gunnink (Gerben Gritter), Dirk Molenaar (Tinallinge), Fugue State Films (Franck-dvd)
Zie ook de vernieuwde website De Orgelvriend