Doppelporträt – Dubbelportret
Hans Leenders (Luxemburg) & Pascale van Coppenolle (Roermond en Roggel)
Kathedraal Luxemburg (L) – Église Saint Michel Luxemburg (L)
St. Petrus Roggel (NL) – Caroluskapel Roermond (NL)
Label: JQZ Records
Nummer: 98041
Speelduur: 84:10
Boekje: 12 bladzijden (NL, F, D)
Prijs: € 18,50
Muzikale interpretatie: * * * *
Programmakeuze: * * * *
Keuze van het instrument: * * *
Kwaliteit van de opname: * * *
Informatie in het boekje: * *
Grafische vormgeving: * * *
[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
Een cd waarop een Nederlandse en een Belgische organist twee Nederlandse en twee Luxemburgse orgels bespelen, een voorwoord van de honorair consul van Luxemburg te Maastricht, bedrijfsinformatie over twee orgelmakerijen: bij het beluisteren van de cd Dubbelportret wilde het me maar niet duidelijk worden wat nou precies de visie en de missie van deze productie zijn. Luxemburg versus Limburg, Westenfelder contra Verschueren, ja, en dan?
Drs. Fernand Jadoul, de juistgenoemde honorair consul, spreekt in zijn voorwoord de wens uit dat deze cd het bewustwordingsproces omtrent “eenheid in verscheidenheid” binnen het huidige en toekomstige Europa verder zal versterken. Welluidende woorden, maar ik kan er niet zoveel mee. Van lezen worden we hier kennelijk niet veel wijzer: laten we maar gaan luisteren.
Hans Leenders, de cantor-organist van de O.L.V.-basiliek in Maastricht, begint op het grote Westenfelder-orgel van de Kathedraal in Luxemburg (1995, IV/60) met een eigen (gecomponeerde of geïmproviseerde, dat blijft onduidelijk) suite in Franse barokstijl over het Limburgse volkslied “Waar in ’t bronsgroen eikenhout”. Een aardig idee. Jammer dat het laatste deel ontsierd wordt door een ontstemd tongwerk (g2) en door een aantal octaafparallellen. Het Westenfelder-orgel beschikt over een Spanisches Werk met diverse horizontale tongwerken. In een anonieme Spaanse Batalha laten ze hun knallende bassen horen – en als de strijd gestreden is, klinkt een gevoelige Voix Humaine. Dat dit orgel met een zuidelijke tongval spreekt, valt des te meer op in de Passacaglia van Buxtehude: die klinkt hier echt heel anders dan we gewend zijn.
Het orgel van de Luxemburgse St Michel (1970/71) was het eerste orgel waarbij Westenfelder weer volgens klassieke principes te werk ging. Het klinkt verrassend goed, het kleurrijke klankkarakter van het Franse klassieke orgeltype is mooi getroffen. Leenders speelt hier muziek van Abraham van den Kerckhoven en Lambert Chaumont. Een uitstekende repertoirekeuze om de vele kleuren te laten horen. In de Dialogue waarmee de Suite van Chaumont eindigt, zijn de tongwerken niet meer helemaal op stemming. Jammer.
Pascale van Coppenolle begint op het Verschueren-orgel in Roggel met drie korte werkjes van Joseph Nicolaus Torner: muziek uit de eerste helft van de achttiende eeuw, die hier prima klinkt. Verschueren oriënteerde zich deze keer op de Rijnlandse orgelbouw, een minder pregnant klankbeeld derhalve dan het Westenfelder-orgel van de Luxemburgse St. Michel. In een korte improvisatie komt vanuit Roggel ook het Luxemburgse volkslied “Ons Heemecht” voorbij.
Het in 2005/2006 gereconstrueerde Robustelly-orgel van de Caroluskapel in Roermond wordt gepresenteerd met het Veni Creator van De Grigny, passende muziek voor deze tijd van het kerkelijk jaar: we zijn ten slotte op weg naar Pinksteren. De opname uit Roermond lijkt me wat afstandelijk, maar het orgel klinkt wel zeer overtuigend en authentiek. Pascale van Coppenolle heeft hoorbare affiniteit met deze muziek, zodat deze De Grigny een fraaie afsluiting vormt van een wat merkwaardig geconcipieerde cd-productie. Want wat is er nou zo dubbel aan dit dubbelportret?
Disposities van de bespeelde orgels ontbreken, evenals aanduidingen van de gebruikte registraties. [DICK SANDERMAN]
[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
© 2008 www.orgelnieuws.nl