Ik heb met instemming en herkenning Hans’ artikel gelezen. Tijdens het lezen hiervan, schoot zomaar een simpel, waarschijnlijk ook al oud idee binnen. Ik heb het niet vollediguitgewerkt, maar zie het als een “brainstorm-opmerking”. Kunnen we er met z’n allen misschien weer eens op voortborduren.
Vaak worden we via allerlei bladen gewezen op kortingen voor diverse concerten van evenzo diverse pluimage. Nu gaat het me er niet om om korting te geven, dat zijn meestal eenmalige successen en hebben vaak weining ontwikkelingswaarde.
Wat me wel een idee lijkt is het volgende:
• benader bedrijven, instellingen, scholen etc. voor het bezoeken van een orgelconcert. Geef het de vorm van een cultureel arrangement/workshop, met een voorbespreking over het te geven concert, inhoudelijk over de muziek, techniek, registratie, en vooral, het waarom van eeen en ander. Na afloop een nabespreking, met gelegenheid tot vragen stellen voor alle concertgangers. Het moet echter vooral geen verjaardagsfeestje lijken…
• stel bijvoorbeeld een beperkt aantal mensen per concert in de gelegenheid bij de speeltafel mee te kijken tijdens het concert (mits mogelijk) en maak hiervoor dan ook uitgebreid reclame.
• nodig de jeugd- en andere verenigingen van de diverse kerken eens uit op een concert en doe dat dan voor hen in arrangementvorm.
• thema’s doen het nog altijd goed.
Zomaar wat hardop gedacht… Mijns inziens moet hier best iets van te maken zijn.
Goede Kerstdagen en jaarwisseling gewenst en vooral veel orgelplezier!
Kees Hoekman, Kruiningen