Een pracht CD! [cd van de maand januari]

Text Example

advertentie



“Uit Delft komen de laatste tijd prachtige orgel cd’s. Nog maar net waren we van de verrassing van een prachtig Bach-recital uit de Nieuwe Kerk bekomen, of een nieuw fris recital uit de Oude Kerk dient zich aan.” Met plezier is deze cd van Rien Donkersloot voor orgelnieuws.nl besproken door Arjen van Kralingen. Deze nieuwe uitgave kreeg het predikaat cd van de maand mee. De eerste van 2009.

Rien Donkersloot – Oude Kerk Delft.

Fantaisie in Es, op. 57 (Saint-Saëns); Symfonische dichtung ‘Orpheus’ (Liszt); O Durchbrecher aller Bände, op. 65 (Karg-Elert); Lobe den Herren, o meine Seele, op. 65 (Karg-Elert); Nach einer Prüfung kurzer Tage, op. 65 (Karg-Elert); Phantasie für Orgel über den Choral ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme!’, op. 52/2 (Reger); Intermezzo – Symfonie, op. 5 (Barié); Psalm-Prelude Set one, op. 32 no. 1 Psalm 34:6 (Howells); Passacaglia, koraal en fuga ‘Wie maar de goede God laat zorgen’ (De Wolf).

Uitgave: Stichting Kerkconcerten Delft

Bestelnummer: CD SKD18570803

Prijs: normaal € 15,00; tot en met 31 januari 2009 is deze cd alleen voor de bezoekers van www.orgelnieuws.nl extra voordeling te bestellen voor de prijs van € 13,50 (ex verzendkosten).

Muzikale interpretatie * * * * *

Programmakeuze * * * * *

Keuze van het instrument * * * *

Kwaliteit van de opname * * * * *

Informatie in het boeklet * * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje) * * * * *

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

Rien Donkersloot heeft een smakelijk menu opgesteld dat hij ons al even smakelijk voorschotelt. Van de meeste werken op deze CD geldt dat er helemaal niet zoveel uitvoeringen van zijn op de (Nederlandse) markt, als je zou denken. Dat geldt zelfs van Regers topwerk “Wachet auf, ruft uns die Stimme!” op. 52/ 2. Ik ken een uitvoering van Jos van der Kooy op het Maarschalkerweerd-orgel van de O.L.V.-basiliek te Zwolle (Gailly, 1986), van Cor van Wageningen op het Walcker-orgel van de Martinikerk te Doesburg (Toccata Records TRR 9601) en onlangs heeft Jan Jansen dit werk weer opgenomen in de Dom van Utrecht.

Aan techniek komt Donkersloot niets te kort, maar hij weet ook van inhouden als het om virtuositeit gaat: een liefelijk tokkelend pianistisch eerste deel van de weinig gespeelde Saint-Saëns’ Fantaisie in Es op. 57 roept een zekere spanning op die zich ontlaadt in de virtuoze finale (con fuoco!), uitmondend in een koraalachtig slot. In Engelse kathedralen wordt dit werk veelvuldig gespeeld als ‘voluntary’. In Nederland ken ik alleen de uitvoering van Ben van Oosten in de Grote Kerk te Den Haag op Toccata Records (TRR 9402).

In de Symphonische Dichtung “Orpheus” van de pianovirtuoos Liszt horen we het poëtische palet van het Witte-orgel. Aan het einde van het kleurrijke gedicht horen we enkele ongedachte registraties. Hier geeft het toch wat stugge Witte-orgel aan Donkersloot misschien onvoldoende medewerking om meer spanningsopbouw zoals bijvoorbeeld bij Thomas Trotter (Ingolstadt Münster 1990, Argo 430 244-2) te realiseren.

Na Liszt horen we enkele van de Choral-Improvisationen op. 65 van de vernieuwer Karg-Elert. Bas de Vroome nam er ook al eens enkele op in de Oude Kerk. O Durchbrecher aller Bände en Nach einer Prüfung kurzer Tage zijn in het boekje omgedraaid! Het prachtige O Durchbrecher aller Bande krijgt een intense en smekende vertolking.

Wat betreft de tijd die Donkersloot neemt voor Regers “Wachet auf” wijkt hij maar nauwelijks af van Van der Kooy en Van Wageningen. Wel kenmerkt zijn uitvoering zich door een overtuigende heftigheid, bijvoorbeeld door de indrukwekkende roep over het sombere kerkhof aan het begin van de fantasie. Goed dat de tekst die ten grondslag ligt aan Regers fantasie in het boekje is afgedrukt. Bij de uitvoering door Bas de Vroome van Regers “Wie schön” viel het me al op hoe goed Reger het in de Delftse Oude Kerk doet – vooral in de zachte en iets sterkere passages. In de forte passages wordt duidelijk dat het volle werk in Delft wordt bekroond met een Cornet. Voor Reger minder ideaal, maar voor mezzoforte en minder hoeven we niet meteen naar de Marktkirche te Wiesbaden!

Hier te lande tamelijk onbekend is Vierne-leerling Augustin Barié. Zijn Intermezzo uit de Vijfde van Barié vormt de overgang naar een Psalm-Prelude van Howells. In een vrije, rhapsodische stijl schildert Howells de sfeer van de onberijmde psalm 34:6. Tjeerd van der Ploeg nam dit werk in Schagen nog bedachtzamer, meditatiever op (VLS 1991). Donkersloot speelt dit wat moeilijk toegankelijke werk met vaart en gedrevenheid. Zo kan het ook, en het Witte-orgel leent zich goed voor Engelse mystiek. Wat heeft de Vox Céleste van het Bovenwerk na de restauratie door Verschueren (2004) weer een présence!

Donkersloot eindigt met een brok gezonde Hollandse romantiek: Passacaglia, koraal en fuga ‘Wie maar de goede God laat zorgen’ van De Wolf. De finale is een inderdaad onbezorgde afsluiting van een smaakvol bereid en geserveerd menu. Een pracht-cd!

Bij de lay-out van de cd past de kwalificatie die het boekje gebruikt voor het aanzien van het Witte-orgel na de recente restauratie: piekfijn. De 24-bits opname van Aad van der Waal tenslotte is werkelijk 24 karaats. [ARJEN VAN KRALINGEN]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2008 www.orgelnieuws.nl