Compact Disc
Spiritual Movement No.1
Barbara Dennerlein
Goll-orgel, St. Martin, Memmingen (BRD)
Introduktion (Barbara Dennerlein) – Rankett Blues (Barbara Dennerlein) – Pendel der Zeit (Barbara Dennerlein) – Tin Tin Deo (Luciano, Chano Pozo) – Holy Blues (Barbara Dennerlein) – Change of Pace (Barbara Dennerlein) – I miss You (Barbara Dennerlein) – Spiritual Movement (Barbara Dennerlein) – Longing (Barbara Dennerlein) – Waltzing Pipes (Barbara Dennerlein) – Ain’t Misbehavin’ (Harry Brooks / Fats Walter) – Psychedelic Cluster (Barbara Dennerlein)
Label: Bebab Records, BEBAB 250970
Tijdsduur: 75:66
Booklet: 12 pagina’s, Duits, Engels
Bladmuziek
Barbara Dennerlein
Spiritual Movement No. 1 – Jazz für Kirchenorgel
Partitur: Acoustic Music Books – AMB 7002
Organisten die jazz op pijporgel spelen zijn niet bepaald dik gezaaid, veel puriteinen moeten er overigens niets van hebben. Dennerlein trekt zich er weinig van aan en gaat met een jazz-programma langs kerken in binnen- en buitenland. Op deze schijf opent zij met een introductie die qua idioom nog heel dicht bij de traditionele context van het pijporgel staat. Het tweede nummer echter is al volbloed jazzy, iets dat duidelijk uit de titelaanduiding moge blijken. Voor de meeste composities geldt dat de harmonieën traditioneler zijn dan men op grond van de cd-titel en compositienamen zou vermoeden. Zo wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van aan de minimal music verwante technieken. Enkel de laatste compositie, waarbij het orgel op het einde letterlijk de adem wordt benomen, zou als avant-gardistisch aangemerkt kunnen worden. In een interview gaf Dennerlein te kennen dat zij tracht een brug te slaan tussen de traditie en het meer moderne zonder haar publiek te willen shockeren. Heel treffend verwoordde zij dit als volgt – de woordkeuze is te mooi om in een vertaling te laten sneuvelen – : ‘Na ja, ich will Musik aus dem Bauch machen, die mit dem kopf verknüpft ist’. Dit streven heeft geresulteerd in een volbloed jazz-schijf in een toegankelijk idioom, waar zich nauwelijks iemand een buil aan kan vallen. Voor een beetje groove en swing kan men bij Dennerlein wel terecht. De eerlijkheid gebiedt ons wel te zeggen dat het in één sessie achtereen beluisteren van deze compact disc wat teveel van het goede is. Luisteren met beleid is hier het adagium.
Tot slot nog een opmerking over de bladmuziek die gelijktijdig met de cd is uitgegeven. We kunnen ons afvragen of het verstandig is om muziek die bij uitstek bij de gratie van improvisatie bestaat te noteren. Een beetje glans gaat dan toch wel verloren. De componiste/improvisator heeft dit getracht te ondervangen door improvisatorische delen te voorzien van akkoordsymbolen, uitgeschreven begeleidingsakkoorden en andere bouwstenen. Het is de vraag of de klassiek geschoolde organist over voldoende swing en affiniteit met dit genre beschikt om deze muziek zoals deze bedoeld is uit te voeren. Aan de andere kant, niet geschoten…. [ANDRÉ KRUIJF]