Wellicht bent u zijn filmpjes al eens tegenkomen. Evan Bogerd: vanaf Nieuwjaar organist van de Stefanuskerk in Hasselt. Onlangs verscheen zijn eerste cd. Op deze eersteling laat hij, op het Müller-orgel van de Oude Bavo in Haarlem, muziek van Karg-Elert, Manneke, Bach en Reger horen. Het is een schijfje dat, dankzij het programma, het orgel en het spel, bijzonder boeiend is.
Eén van de stukken die erop staan, is Regers ‘Feste Burg’. Met majestueuze fortissimi, passende solostemmen (onder meer de Cornet), en een adembenemend crescendo naar het derde vers met z’n arpeggio’s en dubbelpedaal over ‘wenn die Welt voll Teufel wär’, wordt deze Fantasie over het Lutherlied neergezet. De uitvoering is niet zo imposant als die van Szabó in de Votiefkerk in Wenen; maar die heeft daar dan ook een fraaie Walcker (1878; 61/IIIP) tot zijn beschikking, waardoor het stuk bruisen gaat. Desalniettemin is Bogerds executie er één die er, dankzij zijn energieke en trefzekere aanpak, wezen mag en veel andere in de schaduw stelt.
Karg Elert
Op de cd zijn twee composities van Karg-Elert te beluisteren. In een sympathieke koraalimprovisatie over ‘Wachet auf’ (Op.65,3) komt de melodie, gespeeld op een Trompet-in-de-tenor, in drie toonsoorten voorbij. Doordat Bogerd bij de ritornellen (fff-slagaccoorden met klankenslingers) zo ongeveer het hele orgel opentrekt, wordt het contrast met de rest van het stuk nogal groot; waarschijnlijk was bij een bescheidener fortississimo het geheel meer in evenwicht gebleven.
Prima in balans daarentegen is de Pastel Nr. 3 (Op.92): een impressie met weke kleuren en Jugendstil-achtige, slingerende lijnen, die dankzij de Oboe van het Bavo-orgel en het expressieve spel van Bogerd, soms bijna op je maag werkt.
Manneke
Knap is de manier waarop ‘Ligatura’ wordt vertolkt. Manneke schreef dit stuk ter gelegenheid van het jubileum van Jos van der Kooy als stadsorganist van Haarlem. In het werk wordt, onder de klanken van de op het Bovenwerk nagebootste Damiaatjes, muziek uit heden (Messiaen, Manneke) en verleden (Franck, Mendelssohn, Sweelinck, Psalm 8) met elkaar ‘verbonden’. Bogerd maakt er op de Müller een onderhoudend hoorspel van.
Bach
Van ‘Wenn wir in höchsten Nöthen sein’ zijn drie Bach-bewerkingen op het schijfje te vinden: een harmonisatie (BWV 432), de bewerking uit het Orgelbüchlein (met versierde melodie; BWV 641) en die uit de Kunst der Fuge (met voorimitaties; BWV 668a). Ze worden, met lichte rubati en fraaie fraseringen, met achtereenvolgens een uitkomende Prestant 8, Speelfluit 3 en Vox Humana ten gehore gebracht. Warm en innemend.
Reger
De cd wordt besloten met Regers koraalfantasie over ‘Alle Menschen müssen sterben’. Bogerd weet hier te boeien vanaf het schrikwekkende begin tot aan het glorieuze einde. Fraai is de kleuring van de tekst (‘Heu’, ‘Weltgetümmel’), heel natuurlijk klinken de crescendi (‘der Tag die kein Ende nehmen mag’), en volkomen vanzelfsprekend komen de lyrische coupletten uit het klankgeweld tevoorschijn: de één gespeeld op de Vox Humana (‘Jesus ist für mich gestorben’), de ander op de Nasard (‘O Jerusalem, du schöne’) – uiteraard beide met de tremulant erbij. Wat klinkt dat prachtig!
Proficiat
Vanwege al dit fraais: van harte proficiat voor Bogerd – maar ook voor zijn registranten, die bij de totstandkoming ervan een onmisbare rol moeten hebben gespeeld. Bogerd in de Bavo: het is een schijfje dat naar meer smaakt!
Evan Bogerd – Sint Bavo Haarlem
Choral-Improvisation ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’ opus 65/33 (Sigfrid Karg-Elert); Phantasie über den Choral ‘Ein feste Burg ist unser Gott’, opus 27 (Max Reger); Pastel III, opus 92 (Sigfrid Karg-Elert); Ligatura (Daan Manneke); Wenn wir in höchsten Nöten sein BWV 432, 641 & 668a (Johann Sebastian Bach); Phantasie über den Choral ‘Alle Menschen müssen sterben’ opus 52/1 (Max Reger)
Label: Tuliprecords.nl
Nummer: TURE 201624
Speelduur: 70’26
Booklet: 16 pagina’s (NE/EN)
Prijs: € 18,90
Bestellen: [BESTELSERVICE]