Uit de overvloed aan vrije orgelwerken uit de negentiende en het begin van de twintigste eeuw heeft Andreas Rockstroh voor uitgeverij Bärenreiter een selectie gemaakt van preludes en postludes van zowel bekende als onbekende organisten en componisten.
De collectie is samengesteld met het oog op zowel liturgische als concertante doeleinden, in het bijzonder speciale, feestelijke kerkdiensten. De stijl van de werken varieert van de vroege tot de late (Duitse) romantiek.
De bundel is bedoeld voor zowel professionele als niet beroepshalve actieve kerkmusici. De moeilijkheidsgraad van de pre- en postludes is makkelijk tot enigszins moeilijk. Hoewel samengesteld voor de kerkmuziekpraktijk zijn ook korte biografische schetsen toegevoegd die van pas kunnen komen bij de samenstelling van concertprogramma’s.
De pre- en postludes zijn voornamelijk afkomstig uit negentiende-eeuwse albums.
Andreas Rockstroh (red.)
Festliche romantische Orgelmusik – Leichte Prä- und Postludien des 19. Jahrhunderts
Preludes – Volckmar: Es-Dur; Fischer: D-Dur; Frankenberger: B-Dur; Barner: F-Dur; Merk: D-Dur; Kern: C-Dur uit op. 60; Richter: D-Dur; WFE Bach: C-Dur; Merkel: c-Moll; Geist: c-Moll uit op. 1; Blumenthal: D-Dur uit op. 77; Schnippering: G-Dur; Kühmstedt: g-Moll uit op. 5; Weyhmann: c-Moll op. 12/1; Lange: B-Dur, G-Dur; Schneider: C-Dur, G-Dur.
Postludes – Schröder: Postludium in C-Dur; Engel: Postludium in g-Moll; Herzog: Nachspiel in c-Moll, Nachspiel in B-Dur; Hesse: Nachspiel in G-Dur, Nachspiel in h-Moll; Volckmar: Postludium in g-Moll; Weyhmann: Postludium in D-Dur uit op. 12; Pachaly: Postludium in G-Dur; Weber: Nachspiel in Es-Dur uit op. 7; Hoffmann: Postludium in g-Moll uit op. 32; Riemenschneider: Postludium in G-Dur uit op. 29; Geist:Nachspiel in C-Dur uit op. 1; Diebold: Nachspiel in F-Dur uit op. 43.
Bärenreiter-Verlag – BA 11260, ISBN 979-0-006-56992-2, 70 p., geniet, prijs € 22,95 | baerenreiter.com