Flexibel en sensibel [RECENSIE]

Text Example

advertentie



Requiem

Alfred Desenclos (1912-1971)

Kamerkoor Les Eléments o.l.v. Joël Suhubiette; Frédéric Desenclos, orgel[/b] Desenclos: Requiem (Introït & Kyrie, Offertoire, Sanctus, Pie Jesu, Agnus Dei & Communion, Libera me, In paradisum)

Salve Regina; O salutaris (sopraansolo); Pater Noster; Nos autem; O salutaris (vierstemmig koor); Ave Maria; Sanctus; Agnus Dei

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
Label: Editions Hortus

Bestelnummer: HORT999

Speelduur: 53 minuten

Boekje: 36 pagina’s (Frans, Engels)

Prijs: € 23,50

Muzikale interpretatie * * * * *

Programmakeuze * * * * *

Keuze van het instrument * * * * *

Kwaliteit van de opname * * * *

Informatie in het boekje * * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje) * * *

Het kan raar lopen. De Franse componist Camille Saint-Saëns (1835-1921) schrijft in 1878 een Requiem, een gezongen muziekstuk met de vaste onderdelen voor een rooms-katholieke begrafenisdienst. Het werk wordt zelden of nooit uitgevoerd, maar toch heeft het grote invloed gehad. In 1888 voltooit Gabriel Fauré (1845-1924), een goede vriend van Saint-Saëns, ook een Requiem. Saint-Saëns schreef zijn dodenmis in opdracht van ene meneer Libon. Fauré componeert naar eigen zeggen voor zijn plezier. Faurés werk krijgt zeer grote bekendheid en inspireert Maurice Duruflé (1902-1986) in 1947 tot het schrijven van een Requiem. Ook Duruflé krijgt navolging en wel in de persoon van componist Alfred Desenclos (1912-1971). Over Desenclos’ mis voor de doden, geschreven in het jaar 1963, gaat deze cd-bespreking

Desenclos en Duruflé schelen slechts tien jaar in leeftijd. Dat maakt het makkelijk de Requiems van beide te vergelijken. Ze ontlopen elkaar niet veel in stijl – late romantiek of vroeg modern. Duruflé is misschien harmonisch interessanter en qua dynamiek explosiever, omdat hij zoekt naar extremen, Desenclos schrijft tamelijk behoudend – je vermoedt dit soort warmbloedige muziek niet in 1963 – en maakt ontegenzeggelijk veel sfeer met intieme momenten. Beiden hebben duidelijk veel affiniteit met het orgel.

Na de Tweede Wereldoorlog werd Desenclos’ stijl ‘neoklassiek’ genoemd, niet bepaald een compliment. Maar wat wil je ook, componist Olivier Messiaen was in dezelfde periode muzikaal actief en diens stijl was veel vernieuwender.

De opname van Hortus, waarop Desenclos’ zoon Frédéric het orgel bespeelt, is af! De opnamen zijn gemaakt in de Notre-Dame-du-Taur in Toulouse, waar een orgel van Puget uit 1880 staat. Dat is een instrument dat je niet snel vergeet als je het eenmaal hebt gehoord. Het past precies bij de muziek van Desenclos en is in staat te versmelten met de klank van het koor. Dat koor, het kamerkoor Les Eléments, zingt perfect: flexibel en sensibel en met veel gevoel voor de liturgische sfeer van tekst en muziek.

Het Requiem duurt een half uur. De cd is daarmee niet vol. Na de mis volgen werken voor de rooms-katholieke eredienst met titels als Salve Regina, O salutaris, Pater Noster, Ave Maria, Sanctus en Agnus Dei.

De vergelijking van deze typisch Franse muziek met andere Franse componisten ligt voor de hand. Toch heb ik bij het beluisteren van deze cd bij bepaalde wendingen aan het idioom van onze landgenoot Hendrik Andriessen en zijn muzikale erfgenamen gedacht.

Wil je je muzikale horizon verbreden, dan moet je deze prachtig opgenomen cd met sympathieke muziek zeker kopen. [JAAP ROTS]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2008 www.orgelnieuws.nl