GEO No. 77: Týn Church, Prague [RECENSIE]

Text Example

advertentie



Great European Organs No. 77

Michal Novenko plays the baroque Mundt-organ of the Týn Church, Prague

Toccata in D (Seger); Prelude and Fugue in D minor (Seger); Fantasy and Fugue in D minor (Seger); Five fugues from the manuscript of F. Chládek from Rakovník (Bach/Seger); Choral prelude ‘Lob sei dem allmächtigen Gott’ (Bach); Canzona in G minor (Kerrl); Capriccio Cu cu (Kerll); Toccata in C (Pachelbel); Fantasia in C (Pachelbel); Choral prelude ‘Erhalt uns Herr bei deinem Wort’ (Pachelbel); Prelude for V.L. Vek (Novenko); Prelude in F major (Horák); Fugue in D minor (Stecher); Prelude in D major (Seger); Prelude in A major (Seger); Prelude and Fugue in D major (Seger)

Label: Priory

Bestelnummer: PRCD 880

Speelduur: 78’49”

Boekje: 8 pagina’s (EN)

Prijs: € 18,50

Muzikale interpretatie * *

Programmakeuze * *

Instrumentkeuze * * * * *

Kwaliteit van de opname * * * *

Informatie in het boekje * * *

Grafische vormgeving *

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
Op het label Priory Records verscheen een nieuw deel in de serie “Great European Organs”. Centraal staat het orgel van de Týnkerk in Praag, dat werd gebouwd door Johann Heinrich Mundt in 1673. Het is een van de weinige zeventiende-eeuwse orgels die nagenoeg ongewijzigd zijn gebleven. De dispositie vertoont Italiaanse invloeden; het enige tongwerk bevindt zich op het pedaal, bovendien bezitten zowel manuaal als pedaal een kortoctaaf.

Organist Michal Novenko stelde een programma samen, bestaande uit stukken die allemaal een relatie hebben met de Týnkerk en het orgel. Josef Ferdinant Norbert Seger was bijvoorbeeld organist van de Týnkerk net als Leopold Stecher waarvan een Fuga in d is opgenomen.

Het uitgangspunt van het gekozen programma is op zichzelf best aardig, nadeel is echter dat er wel heel veel stukken op staan die kwalitatief niet sterk zijn. Dit maakt de cd onaantrekkelijk om (achterelkaar) te beluisteren. Daarnaast staan er veel stukken op die op elkaar lijken; alleen maar preludes en fuga’s op een cd houd je niet lang uit. Wat meer variatie in het programma zou zeker niet misstaan hebben.

Naast veel zeventiende- en achttiende-eeuws repertoire klinkt er ook nog een eigen compositie van Novenko. Dit stuk werkt als een verademing en brengt de broodnodige variatie.

Het spel van Novenko brengt helaas niet datgene wat de meeste van de opgenomen composities nodig hebben, namelijk een gedreven en overtuigende vertolking. De manier van spelen van Novenko werkt verbrokkelend, waardoor luistermoeheid ontstaat. In de vele fuga’s op de cd mis ik de nodige cadans, als die er wel was zouden veel stukken op een hoger plan kunnen worden gebracht.

De opname is misschien wat aan de directe kant, hoewel dat nauwelijks storend is. Te horen is dat het orgel zeer fraai klinkt, mede door de goede akoestiek van de kerk. Graag zou ik dit orgel eens gepresenteerd zien met interessanter repertoire. De vormgeving is beslist geen reclame voor deze cd. Het fotowerk is zeer slecht en de informatie in het boekje erg basaal. Waarom zijn de gebruikte registraties niet opgenomen? Anders gezegd: zoals de cd er uitziet klinkt ie’, en andersom … [RIEN DONKERSLOOT]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2009 www.orgelnieuws.nl