De musicus, componist en kunstschilder Henk Klop (* 1946) leidt tegenwoordig een teruggetrokken bestaan in Hardinxveld-Giessendam. Er is een tijd geweest dat zijn carrière als concertorganist een hoge vlucht nam.
In de jaren zestig studeerde hij orgel, piano en hobo aan het Rotterdams Conservatorium en slaagde daar in 1969 cum laude. Dankzij een studiebeurs kon hij naar Parijs om er bij Jean Langlais te studeren.
‘Ik had een lijst die vier A4’tjes besloeg van werken die ik in de vingers had, van de Middeleeuwen tot en met de modernen. Met minder hoefde je in Frankrijk niet aan te komen’, vertelde hij in een interview in maandblad ‘de Orgelvriend’ (december 2002). In Parijs leden Henk en zijn vrouw materiële armoe, maar de impact van de Franse beeldende kunst op hen was enorm. In 1971 behaalde Henk de Prix de Virtuosité, het jaar daarop in Rotterdam de Prix d’Excellence.
Hij werd een veelgevraagd concertgever, sloeg aan het componeren en schilderen. Al gauw werd hij ontdekt door de NCRV, die schitterende opnamen van hem maakte op het Cavaillé-Coll-orgel in de voormalige Augustinuskerk in Amsterdam-West (uitgebracht op STH-CD 1403132). Festivo maakte in die tijd met hem de improvisatie-LP ‘Spiegelingen’ op datzelfde orgel. In 1977 gaf hij een ‘Audition d’Orgue’ in de Parijse Notre-Dame; de avond tevoren mocht hij er drie kwartier improviseren voor zijn eigen genoegen. Kort daarna kwam er een voortijdig einde aan zijn concertcarrière en legde Henk Klop zich geheel toe op schilderen en componeren.
In de Grote Kerk van Gorinchem was Henk Klop in de jaren zeventig een graag gezien gastorganist. Uit de stereo-bandopnamen die daar van zijn concerten werden gemaakt door Fred den Toom, stelde STH een cd met louter Bach-werken samen.
In een verbluffend tempo zet Henk Klop Bachs Toccata, Adagio en Fuga in C (BWV 564) neer. Daarna een rustige weergave van het koraalvoorspel ‘Wir glauben all’ an einen Gott, Vater’ (BWV 740), geregistreerd met een van de Sesquialters uit 1960. Om vervolgens weer los te branden met een onstuimige uitvoering van Praeludium en Fuge in e (BWV 548), de snelste uitvoering die ik ooit hoorde. De fuga wordt opgebouwd vanuit de Prestanten 8 vt naar een volledig ‘organo pleno’ inclusief Cornet: een aanpak die tegenwoordig als ‘gedateerd’ wordt afgedaan, maar als bijzonder spannend wordt ervaren!
Henk Klop laat zich ook op deze cd kennen als een man van uitersten. Het koraalvoorspel ‘Liebster Jesu, wir sind hier’ (BWV 731) wordt uiterst bezonken voorgedragen en ook ‘Schmücke dich, o liebe Seele’ krijgt de kans om te ademen. Verbluffend zijn dan weer de lichtvoetig gespeelde tweede triosonate in c en de afsluitende Toccata en Fuga in F (BWV 540), met de virtuoze pedaalsoli.
We horen het Gorcumse orgel hier in een ruimere akoestiek dan we vandaag de dag gewend zijn omdat er toen nog geen vloerbedekking in de paden en het liturgisch centrum lag. Ondanks dat het orgel nog niet door Van Vulpen was gerestaureerd, klinkt het op deze opnamen voortreffelijk. Er zijn wat kleine bijgeluiden die inherent zijn aan live-registraties, maar verder klinken deze opnamen heel acceptabel. Ze versterken het gevoel dat een concert van Henk klop indertijd een bijzondere belevenis moet zijn geweest.
Niet alleen middels zijn orgelinterpretaties geeft Henk Klop de luisteraar zijn visie op Johann Sebastian Bach. Achterop het cd-boekje is ook een door hemzelf geschilderd portret van de Thomascantor afgedrukt. Binnenin een onstuimig geschilderd ‘Gezicht op Gorinchem’.
Henk Klop – Werken van Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Bätz-/Witte-orgel Grote Kerk Gorinchem
STH Sacred Music CD 1404952 – speelduur 73’37
Links
© 2005 – orgelnieuws.nl