Op dinsdag 15 oktober 2019 vindt in de Martinikerk te Groningen een orgelsymposium plaats onder de titel ‘De Wereld In’. Centraal staat die dag de vraag hoe het orgel als eeuwenoud instrument een waardevolle plek kan krijgen in de wereld van nu.
Het symposium vindt plaats in het kader van Groningen Orgelzomer 2019, een drie maanden durende reeks van evenementen en festivals in het 300ste sterfjaar van Arp Schnitger. Orgelzomer is voortgevloeid uit samenwerking van Stichting Groningen Orgelland (die dit jaar 50 jaar bestaat), Stichting Groningen Orgelstad en Erfgoedpartners. Laatstgenoemde organiseert het symposium samen met Stichting Klinkend Erfgoed Nederland.
Het orgel de wereld in
Met ‘De Wereld In’ willen de initiatiefnemers onderzoeken hoe het orgel landelijk en regionaal een breder publiek kan trekken. Met voorbeelden uit de praktijk (onder andere in Groningen) en beschouwende lezingen laten sprekers ‘zien en horen op welke manieren zij het orgel en de muziek naar het publiek willen brengen, of het publiek naar het orgel willen halen’.
Nieuwe wegen
Het symposium is gericht op professionele programmeurs, orgelcommissies en betrokken vrijwilligers, beleidsmedewerkers van fondsen en overheden, marketingmedewerkers en andere geïnteresseerden. Voor hen dient de dag ‘ter inspiratie bij het zoeken naar nieuwe wegen om het orgel onder de aandacht te brengen’.
Medewerking
Medewerking verlenen onder andere:
- Evert Bisschop Boele – bijzonder hoogleraar Cultuurparticipatie, Erasmus Universiteit Rotterdam en lector Kunsteducatie, Prins Claus Conservatorium/Hanzehogeschool
- Jan Bril – akoestisch expert
- Hans Fidom – hoogleraar Orgelkunde Vrije Universiteit Amsterdam, leider Orgelpark Research Program
- Jacob Lekkerkerker – componist en director of music Oude Kerk Amsterdam
- Johan Luijmes – artistiek leider Orgelpark Amsterdam
- Tine Stolte – master New Audiences Innovative Practice, Prins Claus Conservatorium
- Lydia Vroegindeweij – directeur Orgelkids
- Jolanda Tuma – dorpskerkambassadeur Noord-Nederland.
Muziek
Onderdeel van het symposium is de uitvoering van Cathedral Mobile door organist Jacob Lekkerkerker, underground-gitarist Alfredo Genovesi, jazz-improvisator Oene van Geel en avant-garde basklarinettist Gareth Davis. Deze compositie voor een kathedrale ruimte en akoestiek wordt uitgevoerd in het koor van de Martinikerk. Het publiek wordt uitgenodigd ‘zijn eigen perspectief en luisterplek te zoeken om de muziek te beleven’.
Hieraan voorafgaand geeft akoestisch expert Jan Bril een eerste presentatie van zijn omvangrijke onderzoek naar akoestiek in 100 rijksmonumentale kerken. Gedurende de dag verschuift de focus van muziek naar mens en is er aandacht voor de verschillende manieren om via programmering, marketing en educatie een breder publiek te bereiken.
Tot slot wordt het orgel geplaatst tegen de achtergrond van de veranderende functie en betekenis van kerken anno 2019.
Aanmelden
Het symposium vindt plaats op 15 oktober 2019 van 11.00 uur tot 16.30 uur. Aanmelden kan via erfgoedpartners.nl of orgelzomer.nl. Deelname kost € 40 inclusief koffie/thee en lunch.