Dertig jaar was Jean-Pierre Leguay organist van de Notre-Dame in Parijs. Hij improviseerde vaak in de liturgie en tijdens concerten. Uit opnamen daarvan maakte hij zelf een selectie voor het cd-label Editions Hortus.
Deze ‘voetstappen op zijn pad’ leken hem representatief voor de muzikale context en vocabulaire waarin de improvisaties ontstonden: soms duidelijk geënt op de liturgie van de dag, op andere momenten gebaseerd op eigen esthetische keuzes. De opnamen zijn gemaakt tussen 2004 en 2014.
Waarom deze opname aan je voorbij laten gaan?
Voor luisteraars met een voorkeur voor de bekende virtuoze en tonale stijlen doen deze improvisaties een fors beroep op het analytisch en muzikale vermogen.
Waarom is deze opname het beluisteren waard?
Jean-Pierre Leguay (*1939) is een fascinerende organist. Onafhankelijk van de bekende Franse improvisatiestijlen heeft hij zich ontwikkeld tot een boeiende persoonlijkheid. In deze opname hoor je diverse van zijn inspiratiebronnen naast elkaar: van aleatoriek en het gebruik van klankvlakken in Aube en de grote focus op de klank in Dialogue, tot een boeiende combinatie van deze elementen in Carillon I op de paasgraduale ‘Haec dies’.
In de laatste improvisatie vinden we een van de hoogtepunten in de fraaie harmonisatie aan het slot. Het orgel van de Notre-Dame blijft, ook in de huidige staat, een tot de verbeelding sprekend instrument. Leguay beschrijft in het booklet op boeiende wijze zijn muzikale wereld in relatie tot het orgel. [GM]
Des pas sur mon chemin
Leguay: Improvisations: Aube; Dialogue; Nuée; Monodie; Monodie tropée; Carillon I; Carillon II; Alternances; Vocalise; Arabesques
Jean-Pierre Leguay, Grand orgue, Notre-Dame, Parijs
Editions Hortus – HORTUS 214, TT 77’50, opnamen 2004-2014, prijs € 15 | editionshortus.com