KERNSTEEK [18]

Text Example

advertentie



Een kernsteek levert al eeuwenlang een discussie op. Volgens de een helemaal okay, voor de ander volstrekt fout. Dat verklaart dus waarom de schrijver m/v van de nieuwe column op Orgelnieuws tegendraads kan zijn. Soms zelfs in het geheel niet objectief. Maar wel altijd betrokken op de orgelwereld. De teksten ingeleverd via een vage server in Verweggistan, tast zelfs de redactie in het duister wie ‘Kernsteek’ is.

Een nieuw jaar is inmiddels begonnen en het oude ligt achter ons. Wanneer we eens bladeren door de jaargangen 2011 van de hier verschijnende orgeltijdschriften en organofiele dagbladen als RD en ND valt eigenlijk op dat ze ten eerste meestal achter de feiten aanlopen omdat www.orgelnieuws.nl nu eenmaal veel sneller en actueler is en ten tweede dat ze allemaal hetzelfde melden. Allemaal berichtten ze over het Aa-Kerk-orgel in Groningen, over Jan Hage in Utrecht, over het verscheiden van Jan Jongepier en over de zoveelste geboorte- of sterfdag van mensen als Jéhan Alain, Georg Böhm, Franz Liszt en Aristide Cavaillé-Coll. Dat wordt nog wat in 2012 als Sweelinck 450 jaar oud wordt (de jubilarissen Johan Wagenaar en Herman Strategier zullen wel weer het onderspit moeten delven…)

Kunnen die tijdschriften zich niet ofwel samenvoegen of écht onderscheiden? De Orgelvriend zou bijvoorbeeld veel meer werk kunnen maken van de muziekbijlage: meer pagina’s, meer smaken en meer niveau. Het RD zou wel eens een toontje lager kunnen zingen en wat meer oog en oor mogen hebben voor de orgelwereld buiten de eigen vertrouwde kring. En over dat laatste gesproken: Het Orgel zien we nog eens graag verschijnen als een salontafelglossy waar de buren ook nog wat aan hebben. En met de buren bedoel ik dan onze buurlanden, waar zoveel interessants gebeurt waar we hier ten lande nooit iets van meekrijgen. Soms denken we hier dat de hele wereld met een vergrootglas de orgelontwikkelingen in Groningen op de voet volgt en Nederland als gidsland ziet. Vandaar zeker dat er steeds minder studenten orgel en kerkmuziek zijn, steeds minder werkplekken voor beroepsorganisten, steeds minder orgelnieuwbouw en minder concertante orgelcomposities? Bekijk nou eens even serieus de oogst van orgelnieuwbouw in 2011: de Gereformeerde Gemeenten scoorden aardig in Barneveld en Aagtekerke, waarbij ‘breed’, ‘draagkrachtig’, ‘samenzang’ en ‘Hollands negentiende-eeuws’ de toverwoorden waren. Concertante pretenties hebben deze instrumenten (en hun opdrachtgevers) absoluut niet. Ook het nieuwe Skrabl-orgel in Nijkerk wil van bovengenoemde kwalificaties zijn ontstaan. Verder hebben we dan nog een stukje geschiedvervalsing in Diever en een bescheiden instrument in het ziekenhuis van Den Bosch, met een gedurfd front maar een eigenaardige retro-‘Spielanlage’. Ook is er nog groot nieuws uit Amsterdam, waar in een R.K. Kerk (hoe kan het ook anders) een electro-pneumatisch tweeklavierswerkje na 54(!) jaar eindelijk eens wordt afgebouwd.

Zoals een kind dat niet wil luisteren z’n oren dichtstopt en ‘la-la-la-la-la’ zingt, zo wil men hier ten lande niet weten wat er voorbij het pijpengordijn gebeurt. Misschien zouden er eens wat mensen in opdracht van bijvoorbeeld Het Orgel op pad moeten gaan naar Cardiff of Worcester waar ‘zomaar’ twee gloednieuwe kathedraalorgels van Engelse makelij verrezen. Wel eens gehoord van het feit dat de Belgische firma Thomas het afgelopen jaar een orgel bouwde voor de kathedraal van Monaco? Weten we dat de Dom van Regensburg een zeer eigenaardig nieuw Rieger-orgel heeft? En wat te denken van de firma Seifert, die niet alleen een enorm nieuw hoofdorgel bouwde voor de Dom van Speyer maar dat liet voorafgaan door een merkwaardig koororgel dat geschikt heet te zijn voor zowel nieuwe als zeer oude muziek (dankzij separate registers in middentoonstemming)? Kunnen we hier iets leren van Duitse ‘Konzerthaus’-orgels zoals in Dortmund, Essen of Bochum? Zijn er al eens Nederlandse organografen een weekje neergestreken in Keulen om daar de enorme verscheidenheid aan nieuwe instrumenten te beschrijven? En waarom kiezen ze in zo’n groot land als Frankrijk voor een Pascal Quoirin, Bernard Aubertin of Bertrand Cattiaux en niet voor Van den Heuvel, Reil of Verschueren? We moeten toch zo nodig één sterk Europa zijn? Nou dan, werk aan de winkel! [KERNSTEEK]

Wilt u reageren?

Natuurlijk kan dat …

info@orgelnieuws.nl

U kunt ook reageren op de Facebook-pagina van orgelnieuws …

© 2012 www.orgelnieuws.nl

© 2012 foto archief orgelnieuws.nl