Moet u nog kerstinkopen doen? Laat u dan niet weerhouden en neem kennis van een Kerst-cd die nét even anders is! Bram Brandemann St.Joriskerk Amersfoort
Rondom Advent en Kerst
Smart (1813-1879) – For unto us a Child is born; Brandemann (*1969) -Improvisatie over O kom, o kom Immanuël; Bach (1685-1750) – Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659; Walcha (1907-1991) – Den die Hirten lobten sehre (Quem pastores); Dupré (1886-1971) – Il est né, le divin Enfant; Improvisatie over de Lofzang van Maria; Johannes Conze (1875-1946) – Weihnachts-Pastorale; Max Reger (1873-1916) – Nun komm, der Heiden Heiland, Opus 67, nr. 29; Benedictus (Benedictus Dominus Deus Israel), Opus 59, nr. 9; Es ist das Heil uns kommen her, Opus 67, nr. 10; Elias Oechsler (1850-1917) – Macht hoch die Tür; Boëly (1785-1858) – Ermuntre dich, mein schwacher Geist; Brahms (1833-1897) – Es ist ein Ros’ entsprungen, Opus 122, nr. 8; Improvisatie over Nu zijt wellekome; Guilmant (1837-1911) Introduction et variations over een oud Pools kerstlied Accourez bergers fidèles l’heure bénie a sonnée; Parafrase over See the conquering hero comes uit Judas Maccabeus van G.F. Händel, Opus 90, nr. 16 (Tochter Zion, freue dich)
Label: Chapelle CCD 7001
Speelduur: 57′ 25″
Booklet: 4 pagina’s (N)
Prijs: € 17,95
Muzikale interpretatie * * * * *
Programmakeuze * * * * *
Keuze van het instrument * * * *
Kwaliteit van de opname * * *
Informatie in het boeklet * *
Grafische vormgeving (cd en boekje) * * *
Klik hier om dit artikel te bestellen
Kerst……maar dan nét even anders.
Rondom Advent en Kerst. Meestal weet je wel waar je aan toe bent met het zien of horen van zo’n titel. Ook de huidige cd-markt ontkomt niet aan een enigszins ‘nivellerende tendens’. Maar ook hier geld: uitzonderingen bevestigen de regel. Deze cd van Bram Brandemann (*1969) is zo’n uitzondering en getuigt tevens van smaak.
Over deze cd ‘Rondom’ meldt organist Bram Brandemann op zijn website het volgende: “Hoe voorkom je het maken van een CD die geen enkele verrassing meer biedt? Immers, de melodieën van kerstliederen zijn overbekend, want ze schallen al wekenlang voor Kerst door de luidsprekers van winkelcentra. Koren zijn al maandenlang met het kerstrepertoire aan de gang en Kerstfeest is commercie geworden. De uitdaging om een programma te maken wat wel herkenning oproept, maar toch net anders is, was groot. Het resultaat is een CD die wat betreft programmering en speelduur te vergelijken is met een ‘leuk’ concert: niet al te zwaar en te lang, maar als één geheel (een uurtje) te beluisteren.”
Woorden die maar al te waar zijn. Commercie is helaas een hot issue rondom het thema Kerst. Het is amper november of het begint al… En dat geld overigens niet alleen Kerst…. Brandeman vormt hierin een gelukkige uitzondering. Hij brandt zijn vingers niet aan voor de hand liggende werken. Niet alleen woorden dus maar ook daden. Zijn programma roept inderdaad herkenning op maar is ook ‘net even anders’. Hij brengt de advents- en kerstboodschap in composities die van zowel protestantse als katholieke huize afkomstig zijn, omlijst met een aantal improvisaties. In die improvisaties is te beluisteren hoe hij wekelijks de diverse erediensten met zijn muzikale ideeën een praktische invulling geeft. Improviseren is niet voor iedereen weggelegd, maar Brandemann weet de aandacht van de luisteraar vast te houden. Smarts compositie is een verassing en tegelijk een feestelijke opening. Bach’s ‘Nun komm der Heiden Heiland’ is fraai van frasering en wordt in een mooi bezonken tempo voorgedragen. Prachtig! Max Reger is vertegenwoordigd met drie composities en Brandemann geeft hiermee aan een zwak voor deze componist te hebben. Wat Brandemann betreft zelfs één van de grootste componisten aller tijden. En dat horen we want zijn muziek is bij hem in uitstekende handen. De enigszins impressionistisch aandoende Weinachts-Pastorale van Conze met bekende kerstmelodieën en het prachtig negentiende-eeuws getoonzette Choralvorspiel ‘Macht hoch die Tür’ van Oechsler zijn beide een prettige en welkome kennismaking. Zijn interpretatie van Dupré’s Noël: Il est né, le divin Enfant (‘t Is geboren het Goddelijk Kind’) is misschien een tikje haastig (collega Ben van Oosten doet er bijna een minuut langer over) maar getuigt qua voordracht eveneens van goede smaak. Zijn spel is soepel en elegant. Visie leid dus tot weloverwogen keuzes en daar is deze cd een uitstekend voorbeeld van. Ze mogen blij zijn daar in de Joris met een musicus van dit formaat. Guilmants parafrase over ‘Tochter Zion’ is, ondanks het feit dat Brandemann meldt dat het een Duits adventslied is, met zijn melodie van ‘U zei de Glorie’ een wat vreemde eend in de bijt. Je associeert dit toch veel meer met de tijd rond Pasen. Neemt niet weg dat Brandemann er ondanks dat toch een feest van maakt.
Samenvattend: Kerst, maar dan nét even anders. Over de vormgeving van het product ben ik daarentegen wat minder enthousiast. De cd-opdruk in een donkerbruine kleur correspondeert niet echt met de rest. Het fotowerk is goed van kwaliteit maar komt een beetje rommelig over. De tekstuele opmaak van het bottom idem. Een vier pagina’s tellend inlegvel biedt alleen de hoogst nodige informatie. Uitgebreide informatie over dit product kunnen we daarentegen wel vinden op zijn website. Een tijdsduur van ‘een klein uurtje’ had van mij best langer mogen zijn, maar Brandemann heeft ons al uit de doeken gedaan waarom dat niet zo is. De opname van Jakob Gillisen is redelijk direct en heeft in mijn beleving een minder breed stereo-effect maar echt storend is het niet; al had een breder stereo meer sfeer en beleving gegeven. Jammer, want het ontbreken van de puntjes op de i staat een hogere waardering in de weg en deze productie is dat meer dan waard. Maar ach, aan de andere kant; voor een cd die wat betreft programmering en speelduur te vergelijken is met een ‘leuk’ concert, is dit best wat te nuanceren. Het doel heiligt de middelen, nietwaar? Moet u nog kerstinkopen doen? Laat u dan niet weerhouden en neem kennis van een Kerst-cd die nét even anders is! [JAN-WILLEM VAN BRAAK]
Klik hier om dit artikel te bestellen
Voor meer informatie en toelichtingen zie
www.brambrandemann.nl
© 2007 www.orgelnieuws.nl