Jaap Kroonenburg – Mendelssohn & more II
Label: Garrels
Nummer: 1732.08.262008
Speelduur: 72’29”
Booklet: 16 pagina’s; NL
Prijs: € 16,95
Muzikale interpretatie * * * *
Programmakeuze * * *
Keuze van het instrument * * * * *
Kwaliteit van de opname * * * * *
Informatie in het booklet * * * *
Grafische vormgeving (cd en boekje) * * * * *
Sonate op. 65/4 in B-dur (Mendelssohn); Praeludium und Fuge op. 37/2 in G-dur (Mendelssohn); Sonate op. 65/2 in c-moll (Mendelssohn); Carillon – uit ‘Zwölf leichtere Orgelstücke’ op. 56 (De Lange); Toccata in a-moll (Nieland); Alegretto grazioso (Tours); Menuetto (Tours); Cantilène Melancolique (Sévérac); Offertoire sur ‘O Filii’ op. 49/2 (Guilmant); Deuxième Choral (Andriessen)
Van het Garrelsorgel te Maassluis – ja, in de Groote Kerk, zo spel je dat! – heb je niet gauw genoeg CD’s. Het instrument verveelt nooit. Kleurrijk als weinig andere barokorgels, statig, poëtisch, imposant. Nooit iemand horen klagen over de toch niet-authentieke Bazuin 32′ die in 1975 werd toegevoegd … ook Ton Koopman trok ’m open in het eerste deel van zijn Bach-serie.
Kroonenburg is een goudeerlijk speelman. Rond en stoer Hollands spel. Asma’s naam is verbonden aan Maassluis, maar Kroonenburg hoort er toch ook helemaal bij.
De nieuwe Maassluise serie toont beslist fraaier dan de voorgangers. Ook is de inlay nu leesbaar. De opname is in vertrouwde handen: Aad van der Waal tekende ook voor dit deel. Wat een mooi geprofileerde en toch ruimtelijke opname!
Mendelssohns orgelmuziek is aangenaam en onderhoudend, maar een CD vol vind ik altijd wat veel.
De serie draagt de intrigerende titel “Mendelssohn & more”. Het ‘more’ garandeert geen tijdgenoten of geestesverwanten. De invulling is echt: meer. “Mendelssohn en nog wat”. Dat mag; het levert een divers programma op. Hulde aan Kroonenburg voor het programmeren van Nederlandse muziek: De Lange, Nieland, Tours en Andriessen.
Op aanraden van Asma heeft Andriessen nota bene na zijn Troisième en Quatrième Choral alsnog zijn Deuxième Choral genoteerd. Hoe komt het toch dat ik bij Andriessen altijd de neiging heb om over Koralen in plaats van Chorals te spreken?
Wie een verzorgde en heel muzikale Mendelssohn wil horen kan prima bij Kroonenburg terecht. Ik vond Jan Jansen in de Dom van Utrecht (Lindenberg CD 43/44) lijziger en wolliger. Margreeth C. de Jong is met haar Middelburgse Mendelssohn (Den Hertog) ook iets te traag. Aart Bergwerff daarentegen leverde op het label Cygnus een Mozarteaans-speelse Mendelssohn af. Naar de hagelnieuwe Jos van der Kooy uit Haarlem (Challenge Records) ben ik heel benieuwd.
Intussen is het afwachten wat Kroonenburg de komende jaren voor ons in petto heeft – Widor & more? [ARJEN VAN KRALINGEN]
© 2009 www.orgelnieuws.nl