La Cathédrale enchantée

la cathedrale enchantee

Graag had ik de uitvoering van het programma van deze cd live meegemaakt. Waarschijnlijk was het me dan bijgebleven als een heel bijzonder concert. Maar eenmaal vastgelegd op cd, komen ook de zwakke kanten van repertoire en uitvoering aan het licht. Niet te vaak draaien dus. Dan valt er veel te genieten.

Text Example

advertentie



Op deze cd brengt de koorschool van Dijon een eerbetoon aan een van de vroegere leiders ervan: de componist en schrijver Joseph Samson (1888-1957). Het cd-boekje bevat merkwaardig genoeg alleen Franse tekst. Zou ik een Friese componist op de wereldkaart willen zetten, dan zou ik het niet in mijn hoofd halen een slechts Friestalig booklet bij te voegen. Maar Harmonia Mundi (!), dat de distributie voor deze cd verzorgt, vindt het blijkbaar geen probleem wanneer luisteraars als ondergetekende het vertikken zich door een partij Frans heen te worstelen. Maar goed, uiteindelijk moet het klinkend resultaat ook voor zichzelf spreken.

Het hart van het uitgevoerde programma wordt gevormd door de vijf delen van Samsoms Messe Amor a longe, afgewisseld en aangevuld met werken van tijdgenoten, zoals de motetten Justorum animae in manu Dei sunt van Paul Berthier en Surrexit a Mortuis van Widor. Eerlijk gezegd hebben die beide werken het meeste indruk op me gemaakt. Het werk van Berthier (niet te verwarren met de huiscomponist van Taizé) is van een indringende soberheid: eenstemmig met orgelbegeleiding. Het werk van Widor is juist zeer monumentaal, niet alleen omdat het voor koor en twee orgels is geschreven. Desondanks mag de mis van Samson er best zijn: prachtig stromende melodieën en smaakvol wisselende toonsoorten. De mis wordt uitgevoerd met jeugdig élan. Ik werd meteen jaloers op Dijon dat de beschikking heeft over zó’n jongerenkoor. Waar vind je dat in Nederland nog?

De uitvoering van Samsons koorzettingen van Gregoriaanse melodieën haalt dat niveau niet. Daarvoor klinkt het Gregoriaans niet beweeglijk en ook niet zuiver genoeg. Dat verwondert me wel, als het koor zo’n motet van Widor met natuurlijk gezag in de ruimte kan zetten. Vergeleken daarmee klinkt dat meerstemmige Gregoriaans van Samsons als een curiositeit waar het koor zelf ook wat verlegen mee is.

Het koor wordt begeleid op de orgels van de kathedraal Saint-Bénigne. Het hoofdorgel is na de laatste restauratie een wat hybride instrument geworden: een klassieke kern met romantische toevoegingen. Op deze cd komt het best tot zijn recht in de vlotte vertolking die Frédéric Mayeur weggeeft van Jehan Alains Aria. Voor de begeleiding van Samson en Widor was een wat grondtoniger klank fijner geweest.

 


La Cathédrale enchantée

Joseph Samson (1888-1957): Messe Amor a longe

Maîtrise de Saint Bénigne, Dijon – Frédéric Mayeur & Maurice Clerc aux orgues – Direction Étienne Meyer

Messe Amor a longe (Joseph Samson); Justorum animae in manu Dei sunt (Paul Berthier); Aria (Jehan Alain); Motet Surrexit a Mortuis (Charles-Marie Widor); Scherzo opus 2 (Maurice Duruflé); Oratorio La cathédrale incendiée (Albert Alain); Ad palmam celeri (Jean-Louis Gand); Hymne Exulta, felix Divio O Benigne (Joseph Samson)

Label: K617 Chemins du Baroque
Nummer: CDB007
Speelduur: 67’04
Booklet: 24 pagina’s (FR)
Prijs: € 18,99

Verkrijgbaar via o.a. bol.com, of digitaal via  iTunes of prestoclassical.co.uk (meerdere bestandsformaten)