Joris Verdin bespeelt zowel het harmonium, als orgels te Nancy (Frankrijk) en Bergen op Zoom (Nederland) in deze unieke dubbel-cd met religieuze muziek van Franz Liszt (1811-1886). Van zachtheid en intimiteit over bedwelmende harmonieën en charmante melodieën tot absolute grandeur: Liszt gaat voluit. Met de hulp van topsolisten en de fijne stemmen van Psallentes is dit meer dan twee uur lang puur genot, op z’n negentiende-eeuws, aldus de licht Vlaams gekruide tekst ter introductie van een voortreffelijke productie.
Vanden Abeele en Verdin beide zijn zowel musicologisch als muzikaal niet slechts geïnteresseerd in onbekende muziek uit vroeger eeuwen, maar ook in het ‘ontstoffen’ van meer bekend repertoire. Zo is Joris Verdin vermaard vanwege zijn opzienbarende interpretaties van het orgelwerk van Franck. Verdin zette in 1999 voor het label Ricercar de virtuoze Franck in het volle licht. Aan de basis van deze uitvoering lag de vondst van een door Franck zelf geannoteerde uitgave van zijn Six Pièces; hoewel later wel weer discussie stond over de juiste interpretatie van de metronoomcijfers. Le père angélique was zijn engelachtige karakter wat kwijtgeraakt bij Verdin, hoewel vanuit overigens geheel verschillende perspectieven ook interpreten als Demessieux, Guillou en Pincemaille al eens een minder mystieke en meer gespierde Franck hadden neergezet. Hoe dan ook was de virtuoze Franck in de traditie van de school van Dupré niet onbekend.
Het album L’Abbé Liszt is een collectie van vooral religieuze werken van de bij uitstek negentiende-eeuwse componist die behoorde tot de katholieke clerus. Liszt wordt door Vanden Abeele en Verdin terecht gekwalificeerd als een ‘uiterst passionele musicus’. Uiterste verfijning en het grootse gebaar gaan hand in hand. Subtiele toonvorming, kleurmenging, ongedachte klankcombinaties (Psalm 137 – An den Wassern zu Babylon) en soms suikerzoete harmonieën brengen de luisteraar in een verheven, religieuze sfeer.
Joris Verdin opent het album met een wervelende en geconcentreerde uitvoering van Liszts overbekende ‘B.A.C.H.’ – maar dan anders! Alsof je de meest bekende B.A.C.H. uit de orgelliteratuur niet eerder hebt gehoord. Hoe indrukwekkend worden de retorische vragen van de ballingen in Babylon verklankt door Liszt – en gezongen door Françoise Masset in Psalm 137. In de orgelklanken van het Requiem – vertolkt op dat prachtige Ibach-orgel dat ons land rijk is (zo fraai gerestaureerd door Verschueren in 2009/ 2011) hoor je hoe sterk Liszt Franck heeft beïnvloed.
Bespeelde instrumenten zijn het Grand-Orgue Dalstein-Haerpfer uit 1881 in de Saint-Sébastian van Nancy, het Ibach-orgel uit 1863/64 in de Gertrudiskerk van Bergen op Zoom en een harmonium van Mustel uit 1874. De prins der harmoniumbespelers, Verdin, tovert etherische klanken uit de Mustel. Wat een onversneden genot! En wat mengt de Mustel bijzonder fraai met zangstemmen (Ave Maria).
De gregoriaanse groep Psallentes bestaat sinds 2000 en is door de internationale pers terecht uitbundig bewierookt. Deze opnamen onderstrepen dat. Psallentes houdt zich vaak met heel ander repertoire bezig, maar heeft zich geheel ingeleefd in de grote Liszt.
Vermeldenswaard is nog het werkelijk uitmuntende album design van Kris Thielemans; een design dat op een eigentijdse en geraffineerde wijze een negentiende-eeuwse sfeer evoceert. Hulde! ‘Liszt gaat voluit!’ meldt de tekst van het album enthousiast. Vlaamser en treffender kan uw recensent het niet verwoorden. Sommige klankregistraties zijn mooi; andere heel mooi, weer andere wellicht een belevenis, maar dit fraaie album biedt een uitzonderlijke ervaring.
L’abbé Liszt
Joris Verdin / Psallentes / Hendrik Vanden Abeele
Françoise Masset / Guido de Neve / Aurélie Guerreiro Viegas
Präludium und Fuge auf den Namen BACH; Einleitung, Fuge und Magnificat aus der Symphonie zu Dante’s Divina Commedia; Consolation Nr. 4 Adagio; Consolation Nr. 5, Andantino; Consolation Nr. 6 ‘Tröstung’; Consolation Nr. 3; Nun danket alle Gott; Les Morts ‘Oraison’; Ave maris stella; Hymne de l’enfant à son réveil; Dall’alma Roma; Sancta Caecilia; Aus der Ungarischen Krönungsmesse: Offertorium & Benedictus; Ave Maria; O sacrum convivium; O Meer in Abendstrahl; Le crucifix; Psalm 137 ‘And der Wassern zu Babylon’; Requiem für Orgel
Label: Le Bricoleur (Harmonia Mundi Distribution)
Nummer: LBCD 10 (2cd)
Speelduur: 70:50/ 73:24
Booklet: 31 pagina’s. (NE/EN/FR)
Prijs: € 15
Bestellen: www.le-bricoleur.be