Orgelnieuwsrecensent Joost van Beek gaf Arno van Wijk voor zijn cd met werken van Franz Liszt in Zaltbommel over de hele linie vijf sterren. Reden voor de redactie om deze cd uit te roepen tot cd van de maand. Van Beek besluit zijn bespreking met Liszt en Zaltbommel? Wat mij betreft een volmondig ja!
Franz Liszt – Arno van Wijk – Sint Maartenskerk Zaltbommel
Weinen, klagen, sorgen, sagen; Prélude op. 28 nr. 4 (Chopin/Liszt); Fantasie und Fuge über ‘Ad nos, ad salutarem undam’; Consolation in Reb maggiore; Präludium und Fuge über den Namen B.A.C.H.
Label: Tulip Records
Bestelnummer: TRCS 600602
Speelduur: 74’57”
Boekje: 16 pagina’s (NL/EN)
Prijs: € 18,50*
* Bezoekers van www.orgelnieuws.nl kunnen deze cd gedurende de zomermaanden bestellen voor de aantrekkelijke prijs van € 17,50 (inclusief verzend- en verpakkingskosten). Deze aanbieding is geldig tot en met 31 augustus 2009.
Muzikale interpretatie * * * * *
Programmakeuze * * * * *
Instrumentkeuze * * * * *
Kwaliteit van de opname * * * * *
Informatie in het boekje * * * * *
Grafische vormgeving * * * * *
[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
Liszt en Zaltbommel? De vraag waarmee het cd-boekje begint doelt op het mogelijke bezoek van de componist aan de stad in 1842. Dezelfde vraag zou echter ook in een ander verband gesteld kunnen worden. Liszt wist zich als het om het orgel ging zeer geïnspireerd door de orgelbouwer Friedrich Ladegast (Merseburg!), een stijl die later door Sauer en Walcker verder uitgewerkt zou worden. Vaak worden cd’s met orgelwerken van Liszt dan ook op zulke instrumenten opgenomen. Zeker met die informatie in het achterhoofd is de keuze voor een Liszt-cd op een pre-romantisch orgel uit 1786 origineel en verrassend.
De muziek van Liszt beweegt zich vaak tussen uitersten en kent daardoor nogal wat interpretatieve valkuilen. Pianist Alfred Brendel schreef daarover ooit een essay met de veelzeggende titel Liszt Misunderstood. Een citaat: “It is up to him whether pathos turns into bathos, whether Liszt’s heroic fire freezes into a heroic pose, whether his rapt lyricism is smothered under perfumed affectation”. Vrij vertaald: als Liszt sentimenteel of bombastisch klinkt ligt dat dus aan de vertolker. Verwijzend naar de titel van Brendels essay durf ik te zeggen dat Arno van Wijk Liszt heeft begrepen. Nergens klinkt de muziek sentimenteel of bombastisch en toch krijgen zowel de lyriek als de heroïek het volle pond. Dat ligt voor een groot deel ook aan de wijze waarop Van Wijk ‘zijn’ orgel bespeelt, daarbij strevend naar een zo helder mogelijke klank. In de zachtere passages is te horen hoe mooi de prestanten en fluiten van dit orgel zijn. In de fortepassages, die veelal worden gedragen door de machtige pedaalbazuin, maakt Van Wijk gelukkig gedoseerd gebruik van de tamelijk pregnante tertsregisters, zodat de tongwerken nog meer kunnen schitteren. De naam van Aad van der Waal staat bij dit alles weer garant voor een fraaie en realistische opname.
Tussen de drie grote orgelwerken van Liszt fungeren de twee transcripties van pianowerken min of meer als adempauze. De Consolation doet het ook op orgel best aardig, de Prélude van Chopin komt naar mijn smaak toch meer tot zijn recht op de piano.
De toelichtingen in het stijlvol vormgegeven cd-boekje zijn van Arno van Wijk zelf. De registraties zijn niet in het boekje vermeld, maar los van de praktische haken en ogen die daaraan in dit geval gezeten zouden hebben vraag ik me af wie daar bij dit soort muziek echt op zit te wachten.
Liszt en Zaltbommel? Wat mij betreft een volmondig ja! [JOOST VAN BEEK]
[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
© 2009 www.orgelnieuws.nl