Daniel Roth
REUBKE, LISZT ET RITTER À SAINT-SULPICE
Label: Aeolus AE10331 – Totale tijd: 63’24”
EXTRA GRATIS de bonuscd Splendours of Symphonic Organ Sound on Aeolus.
Op het beroemde Cavaillé-Coll-orgel van de Parijse St. Sulpice verwacht je alles, behalve de bovengenoemde componisten. Blijkbaar wil titularis Roth (hij moet het met dit orgel doen…) een pleidooi houden voor het werk van dit trio. Daarin slaagt hij met vlag en wimpel.
Het Sulpice-orgel is zo’n orgel waar het ook eigenlijk niet uitmaakt wát je speelt, als het maar goede muziek is. Bovendien is Roth een aristocratische vertolker. Hij kent iedere noot en iedere frasering, geeft de muziek op zijn eigen orgel de perfecte timing en is wars van goedkope effecten. En toegevoegde effecten hebben de hier gespeelde stukken niet nodig.
Voor velen zal, hopen wij, de derde sonate van August Gottfried Ritter dé grote verrassing zijn op deze cd. Wie van Buxtehude of Bruhns houdt en de romantische pendant wil horen, doet er goed aan zich in het veel te weinig gespeelde oeuvre van Ritter te verdiepen. Dan blijkt dat Ritter geen gek figuur slaat naast de veelgespeelde Liszt en Reubke.
Van Franz Liszt horen het symfonische gedicht Orpheus in de orgeltranscriptie van Liszts ‘gids in orgelland’ A.W. Gottschalg en een transcriptie (vermoedelijk van Liszt én Gottschalg) van de Consolation nr. 4. Roth speelt ze als ware het originele orgelwerken. Vooral bij de Consolation is het effect van alle geschakelde verminderd-septiemakkoorden stukken echter wel stukken vermoeiender dan op een piano gespeeld…
In alle vier gespeelde werken kiest Roth uitgekiende registraties. Met name in de polyfonie van Ritter wreekt zich soms het permanente gebruik van tertsregisters en tongwerken in het plenum. Jammer is eveneens, dat in de zachte passages de barkermachine hinderlijk aanwezig klinkt.
De opname van Christoph Frommen is redelijk, wij missen wat ‘body’ in de middenfrequenties en het lijkt of de royale akoestiek van de kerk niet echt mee mag doen. Extra attractie van deze cd is de sampler die maatschappij Aeolus er gratis bijdoet.
Op deze bonusschijf horen we werken van tal vooral Franse componisten als Fleury, Langlais, de Séverac, Fauré enzovoort, gespeeld door beroemde namen als Roth, Blanc, Leclerc en Hakim. Dat zouden meer maatschappijen moeten doen. [AART DE KORT]
© 2005 – orgelnieuws.nl