Marcel Dupré – Organ Works Volume 8 [RECENSIE]

Text Example

advertentie



Marcel Dupré – Organ Works Volume 8

Ben van Oosten

Beuchet-Debierre Organ, Cathédrale Saint-Pierre, Angoulême (F)

Label: MDG (316-1290-2)

Speelduur: 63’ 02

Booklet: 24 pagina’s (E, F, D)

Prijs: € 21,50

Suite Op. 39, Offrande à la Vierge Op. 40, Eight Short Gregorian Preludes Op. 45, Triptyque Op. 51

Muzikale interpretatie * * * *

Programmakeuze * * * * *

Keuze van het instrument * * * * *

Kwaliteit van de opname * * * *

Informatie in het boeklet * * * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje) * * * *

Klik hier om dit artikel te bestellen

Het is ondertussen alweer acht jaar geleden dat Ben van Oosten begon aan het op cd vastleggen van alle orgelwerken van Marcel Dupré. Inmiddels zijn er al acht volumes gepresenteerd op diverse orgels. Dupré’s oeuvre is enorm van omvang. Er volgt dus nogal wat.

Volume 8 is opgenomen op het Beuchet-Debierre orgel van de Cathédrale Saint-Pierre in Angoulême. Voor mijzelf geen onbekend orgel. Ik kende het orgel al met improvisaties van Frédéric Blanc op het label Aeolus. Het huidige orgel is tot stand gekomen onder auspiciën van Maurice Duruflé. Een zeer divers en modern instrument met een grote klavier- en pedaalomvang (tot en met c4 resp. g1) en een breed klankspectrum; een ideaal medium voor deze muziek.

Tussen de jaren 1941 en 1943 schreef Dupré twaalf orgeletudes voor zijn leerling Jeanne Demessieux. Hij deed dat in het kader van een “verdere verdieping van haar fenomenale techniek”. Echter in deze oorspronkelijke vorm zijn ze nooit verschenen. In navolging van deze etudes schreef Jeanne Demessieux er zelf ook zes, die in dit genre tot de meest moeilijke muziek gerekend moet worden. Dupré besloot toen alsnog zijn etudes uit te geven, maar deed dat niet in hun huidige vorm.

Hij gaf ze later uit onder nieuwe titels. Zo ontstonden de Suite Op. 39, Offrande à la Vierge Op. 40 en de Deux Esquisses Op. 41. Met deze wetenswaardigheden in ons achterhoofd wordt ook de keuze van het orgel duidelijk. Uiterst virtuoze muziek die om een grote klavier- en pedaalomvang vraagt. Van Oosten etaleert deze etudes met verve! Met het grootste gemak leidt hij ons door de verschillende facetten van deze muziek. Virtuoos in de Suite, bedachtzaam en lyrisch in de Offrande à la Vierge, kortom: zeer muzikaal en smaakvol. Wat overigens wel vreemd is, is dat hier de Esquisses ontbreken. Qua tijdsduur hadden ze er nog best bijgekund. Maar enfin, Van Oosten zal daar zeker zijn redenen voor gehad hebben.

De Eight Short Gregorian Preludes Op. 45, geschreven in opdracht van de Amerikaanse uitgever McLaughlin en Reilly, zijn compacte stukjes muziek waar een veelheid van onderscheidende vormen aan bod komen. Klassieke vormen in een eigentijdse jas. Ze zijn alle manualiter geschreven, maar daar waar gewenst kan het pedaal ingezet worden. Dit opus heeft veel verwantschap met zijn 79 Choralen die Dupré schreef als tegenhanger van Bachs Orgelbüchlein. Zijn Triptyque Op. 51 schreef Dupré in 1957 als een virtuoos concertstuk voor het inwijdingsconcert van het nieuwe Aeolian-Skinner-orgel in het Ford Auditorium in Detroit. Het werk is opgedragen aan vriend en orgelbouwer Jean Perroux die vele jaren zijn orgel in de St. Sulpice in onderhoud had. Het werk bestaat uit de drie delen Chaconne, Musette en Dithyrambe (een lofzang uit de Griekse oudheid). Alle delen zijn virtuoos van karakter. De Chaconne kan eigenlijk beschouwd worden als een thema met variaties. In de Musette horen we een solomelodie die omspeeld wordt met murmelenden fluitenfiguren in zowel bas als sopraan. Deze Triptyque besluit in typische Dupré-klanken met een uitbundige lofzang!

Al deze werken stellen hoge eisen aan de uitvoerder. En ze zijn in goede handen bij Van Oosten. Naarmate de cyclus vordert, rijpt ook zijn spel. Hij voelt zich bij deze materie als een vis in het water. Het is hem op het lijf geschreven. Na 22 jaar arbeid in opnameland (hij begon in 1985 met de Vierne-opnamen, waarna Guilmant en Widor volgden) kijk ik nog steeds met grote belangstelling uit naar nieuwe opnamen van zijn spel. Het is fris, spannend, eclectisch, vol élan, tot in detail verzorgd en van hoge kwaliteit. Op naar volume 9! [JAN-WILLEM VAN BRAAK]

Klik hier om dit artikel te bestellen

© 2007 www.orgelnieuws.nl