Margaret Phillips plays Bach [RECENSIE]

Text Example

advertentie



Margaret Phillips – J.S. Bach, Organ Works Vol. III & IV

Vol. III (Stadtkirche ‘Zur Gotteshilfe’ Waltershausen):

Clavierübung Part III BWV 552, 669-689, 802-805; Partite diverse sopra Sei gegrüsset, Jesu gütig BWV 768; Pièce d’Orgue BWV 572.

Vol. IV (Trinity College Cambridge):

Prelude & Fugue in F minor BWV 534; Toccata in F BWV 540; Prelude & Fugue in C BWV 547; Trio Sonata No. 3 in D minor BWV 527; Fantasia & Fugue in A minor BWV 561; Aria in F BWV 587; Pastorale BWV 590; Concerto in A minor (after Vivaldi) BWV 593; Christmas Chorale Preludes BWV 696-704, 710, 711, 713, 715-717, 722-724, 729, 732, 738, 739, 751.Label: Regent Records

Bestelnummer: REGCD276 (Vol. III) en REGCD258 (Vol. IV)

Speelduur: 128’56” en 136’35”

Boekje: 20 en 16 pagina’s (Engels)

Prijs: € 17,50 per deel

Muzikale interpretatie * * *

Programmakeuze * * *

Keuze van het instrument * * * *

Kwaliteit van de opname * * *

Informatie in het boekje * * * *

Grafische vormgeving * * *

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

In navolging van diverse nationale en internationale vakgenoten is ook de Engelse organiste Margaret Phillips (*1950) een paar jaar geleden begonnen aan een integrale vastlegging van Bachs orgelwerken. Zo’n nieuwe Bach-integrale op cd getuigt van lef, maar brengt ook risico’s met zich mee. Ik kom daar aan het eind nog op terug.

Phillips studeerde aan het Royal College of Music in Londen en daarna enige jaren in Parijs bij Marie-Claire Alain. Voor het derde deel uit de serie – elk deel omvat twee cd’s – koos zij het Trost-orgel in de Stadtkirche van Waltershausen en voor het vierde deel het Metzler-orgel in de kapel van Trinity College in Cambridge. Op deze keuze valt weinig aan te merken. Het Trost-orgel in Waltershausen blijft een prachtig medium voor deze muziek en het uit 1975 – het boekje noemt 1976 – daterende Metzler-orgel in Cambridge heeft me in positieve zin verrast. In enkele van de 42 stemmen zit nog pijpwerk uit een eerder orgel van Father Smith uit 1708. De uit dezelfde periode stammende orgelkas is door Metzler gerestaureerd en gebruikt voor het nieuwe orgel.

De hoofdmoot van Volume III wordt gevormd door het Dritter Theil der Clavier Übung, aangevuld met de partita Sei gegrüsset, Jesu gütig en het Pièce d’Orgue. Door Volume IV waart de geest van kerstmis rond, om met de woorden van de organiste te spreken. Het grootste deel bestaat uit voornamelijk kleinere koraalbewerkingen voor de advent- en kersttijd, afgewisseld met vrije werken. Voor het luisterplezier is die afwisseling wel prettig.

Wat de muzikale interpretatie betreft: ik vind Margaret Phillips het meest overtuigen in de grotere vrije werken. Die staan als een huis, terwijl het toch nergens ‘zwaar’ klinkt (BWV 540, 547, 552, 572). Wel is duidelijk dat Phillips een voorkeur heeft voor vrij strakke tempi, mijns inziens soms té strak. Wat extra ‘adem’ zou bijvoorbeeld de Es-dur nog meer statigheid hebben gegeven. Datzelfde geldt voor de derde triosonate, waarvan vooral het eerste deel mij echt te snel voorbij komt. In de koraalgebonden werken – en die vormen op deze vier cd’s het merendeel – vind ik de interpretatie van Phillips minder boeiend. De noten zijn er allemaal wel en Phillips’ spel is technisch perfect en verzorgd, maar ik mis in deze werken toch een soort diepere dimensie. Ook de registraties zijn weinig verrassend. Het gaat mij te ver om het stempel ‘oppervlakkig’ uit de kast te halen, maar ik blijf toch zitten met het gevoel dat er meer uit deze muziek te halen valt. Een vergelijking van het Dritter Theil met de opname van Leo van Doeselaar uit Zutphen bevestigt dat gevoel alleen maar.

De opnamen zijn wat aan de directe kant. Meer diepte daarin had wat mij betreft zeker geen kwaad gekund. Nu klinkt het soms een beetje droog, vooral op de cd’s vanuit Waltershausen. Opvallend trouwens dat de opnametechnici nergens genoemd worden in de begeleidende documentatie. De cd-boekjes zijn sober uitgevoerd, de nogal saaie voorkant ervan had wel wat artistieker vormgegeven kunnen worden. Van de organiste en de orgels zijn enkele foto’s opgenomen. De gespeelde muziek wordt toegelicht in een korte algemene inleiding en een wat meer gedetailleerde beschrijving per werk, inclusief vermelding van de gebruikte registraties.

Ten slotte: de Bach-orgeldiscografie is inmiddels van een enorme omvang en bovendien zijn we hier in Nederland behoorlijk verwend met uitstekende Bach-vertolkers. Het is daarom bijna onmogelijk om een nieuwe opname níet vanuit een bepaald referentiekader te beluisteren. Uiteindelijk kan ik dan toch niet anders dan constateren dat Margaret Phillips met deze cd’s weinig nieuws toevoegt aan bestaande opnamen van deze werken van bijvoorbeeld – in willekeurige volgorde – Koopman, Van Oortmerssen, Ardesch, Matter of Van Doeselaar. En voor alle duidelijkheid: dat is wat mij betreft zeker geen diskwalificatie van Margaret Phillips. Je zou het eerder een vorm van pech kunnen noemen. [JOOST VAN BEEK]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2008 www.orgelnieuws.nl