Het duurt nog pakweg een halfjaar, dan herdenken we met z’n allen dat Johann Baptist Joseph Maximilian Reger op 11 mei 1916, 100 jaar geleden dus, is overleden. Het lijkt nog ver, maar er valt nu al wat van te merken. Er zijn op dit moment flink wat labels in de weer met integrales van Regers orgelwerken.
Naast Naxos (al enige tijd bezig met veel organisten en vrijwel klaar) zijn ook Oehms Classics (Bernhard Buttmann), Fugatto records (Roberto Marini), CPO records (Gerhard Weinberger) en Editions Hortus (Jean-Baptiste Dupont, zonder de vroege werken) flink aan de weg aan het timmeren. Dan is ook nog eens deze nieuwe serie uitgekomen van Cybele Records met niemand minder dan Martin Schmeding.
Schmeding – bekend van vele opnamen, met in het bijzonder zijn Franz Schmidt-integrale, de Schumann-werken op pedaalpiano en Bachs Goldberg Variationen op orgel – is hiermee aan een veelbelovend project begonnen. Met zijn opnames heeft Schmeding in het verleden al laten zien dat Duitse Romantiek hem erg goed af gaat. Zijn cd’s kenmerken zich door zorgvuldig gekozen tempi, virtuositeit en dramatiek. Zelf schrijft Schmeding dat hij zich graag ziet in de traditie van Karl Straube, Gunther Ramin en Helmut Walcha. De stap naar Max Reger is daarmee dan ook erg klein omdat deze drie grote namen er nauw mee verbonden waren. (Hoewel dit bij Walcha slechts voor zijn jonge jaren gold).
Evenals in Reger-intergrales van andere vertolkers pakt Schmeding de programmering van zijn Max Reger Edition redelijk systematisch aan. Zo hoor je meestal een compleet, meerdelig opus terug op één cd. Daarbij moet wel gezegd worden dat Reger zich niet eenvoudig programmatisch laat aanpakken door willekeurige werken te spelen zoals bijvoorbeeld Bach. Voor de opnamen koos Schmeding zeitgenössische instrumenten: het Sauer-orgel (1894/1905) in de Dom van Bremen (Vol. 1) en het Walcker-orgel (1905) in de Lutherkirche (1905) te Wiesbaden.
Aan het spel van Schmeding merk je dat Regers muziek ‘geland’ is en dat deze muzikale taal hem eigen is. Zo ook in deze eerste volumes van de Cybele-editie: de Symfonische Fantasie und Fuge opus 57 ( Vol. 1) en Introduction , Passacaglia und Fuge in e-Moll op. 127 (Vol. 2) klinken alsof ze hem geen enkele moeite kosten, terwijl dit toch écht zware kost is. Aandacht voor detail is er ook. Zo laat Schmeding de in de Sieben Stücke opus 145 verwerven koralen fraai herkenbaar naar voren komen.
Die schijnbare moeiteloosheid en verzorgdheid van Schmedings uitstekende vertolkingen maken deze Max Reger Edition niet alleen aantrekkelijk voor de doorgewinterde Reger-fan, maar ook uitermate geschikt voor muziekliefhebbers voor wie Regers orgelmuziek nog geen gesneden koek is. Zélfs voor wie misschien negatieve ervaringen met de muziek heeft.
Deze editie wordt door Cybele als een hybride-productie aangeboden: een fysiek schijfje in kartonnen envelop met online meer info. Daarnaast kan men er ook voor kiezen om alleen FLAC- of DSD-bestanden in verschillende kwaliteiten te kopen en daarmee zelf een cd te branden of om uiteraard op een ander manier digitaal te luisteren. Wat wel ontbreekt is gedegen informatie over Max Reger of meer achtergrond over de gespeelde werken. De informatie op de website is summier en bij digitale download krijgt met een ‘booklet’ van twee pagina’s. De muziek vraagt toch wel om meer informatie en context, lijkt mij. Maar misschien is uw recensent hier wat ouderwets in en zullen velen hier hun informatie zelf wel vinden op internet of in andere bronnen.
Hoe dan ook, deze eerste drie delen van de Max Reger Edition door Martin Schmeding beloven veel voor het vervolg. Cybele Records en Schmeding zetten daar wat mij betreft een nieuwe standaard neer. Een aanrader!
Max Reger Edition – Sämtliche Orgelwerk Vol. 1 – 3
Martin Schmeding an der großen Wilhelm-Sauer-Orgel (1894/1905), St. Petri Dom Bremen (Vol. 1)
Martin Schmeding an der großen Walker-Orgel (1911), Lutherkirche Wiesbaden (Vol. 2 & 3)
Vol. 1: Fantasie und Fuge über B-A-C-H op. 46; Introduction und Passacaglia in d-Moll WoO IV/6 (1899); Symphonische Fantasie und Fuge op. 57; Zweite Sonate in d-Moll
Vol. 2: Introduction , Passacaglia und Fuge in e-Moll op. 127; Neun Stücke op. 129 (Tokkata in d-moll, Fuge in d-Moll, Kanon in e-Moll, Melodia in B-Dur, Capriccio in g-Moll, Basso ostinato in g-Moll, Intermezzo in f-Moll, Präludium in h-Moll, Fuge in h-Moll)
Vol. 3: Phantasie und Fuge in d-Moll op. 135b; Sieben Stücke op. 145 (Trauerode, Dankpsalm, Weihnachten, Passion, Ostern, Pfingsten, Siegesfeier)
Label: Cybele Records
Nummer: CYBELE SACD 051501
Speelduur: 81’30
Label: Cybele Records
Nummer: CYBELE SACD 051502
Speelduur: 62’35
Label: Cybele Records
Nummer: CYBELE SACD 051501
Speelduur: 71’03
De opnamen zijn verkrijgbaar als CD, SACD of FLAC en DCD in diverse kwaliteiten (downloadbaar of op USB-stick). Prijs vanaf € 15,90 per deel.