Een nieuwe cd van Léon Berben staat garant voor veel plezier bij liefhebbers van oude (orgel)muziek. Berben is er één van het stempel dat de wereld deelgenoot wil maken van muziek die hij met plezier heeft uitgeplozen. Na cd’s met werk van onder anderen Sweelinck, Byrd, Praetorius en Lübeck is er nu een opname verschenen met muziek van Melchior Schildt en tijdgenoten.
Melchior Schildt (1592-1667) is nou net een componist waar velen nog niet veel van gehoord hebben. Schildt kwam uit een organistenfamilie die actief was in Hannover. Daarnaast is hij een van de minder bekende leerlingen van Jan Pieterszoon Sweelinck. Nadat Léon Berben afgelopen jaar samen met Aeolus de werken van Sweelinck integraal had uitgebracht, hebben ze nu weer de handen ineengeslagen voor een Schildt-integrale.
Ondanks zijn relatieve onbekendheid is Schildt toch al vaak compleet of vrijwel compleet opgenomen. Annette Richardson, Joseph Keleman en Friedhelm Flamme gingen Berben hierin voor. Enkele van losse werken wil je ook nog wel eens op cd treffen. Zo heeft Berben zelf al eerder twee werken van Schildt op zijn cd ‘Sweelinck, der Organistenmacher’ opgenomen. Monumentaal blijft de opname van het Magnificat door Bernard Winsemius op de Intersound-cd ‘Sweelinck, his sources, his influence, deel I’.
Schildt was een temperamentvolle man. Volgens het booklet ging hij eens rollend over straat met een orgelbouwer. Dat temperament is ook terug te horen in zijn muziek. Vooral het Magnificat is erg indrukwekkend. Omdat een Schildt-integrale niet geheel cd-vullend is, koos Berben ook voor werken van tijdgenoten, waaronder het Magnificat van Strungk en een anoniem preludium. Dit preludium kan volgens Hans Davidsson worden toegeschreven aan Matthias Weckmann en is alleen daarom al interessant.
Het Scherer-orgel in Tangermünde is niet meer dan een logische keuze. Het is een van de weinige grote vroeg-barokorgels in Noord-Duitsland. Saillant: wie denkt dat laat-romantische orgelbouw het patent heeft op een gering aantal registers van 2′ en hoger, moet maar eens naar de dispositie van dit orgel kijken. De speelstijl van Berben op dit fraaie instrument is uitgesproken en erg muzikaal en dat valt zeer te prijzen. Hij heeft hoorbaar nagedacht over het repertoire en voordracht. Wel zouden sommige details af en toe net iets meer ‘vocaal’ gespeeld mogen worden, zoals Winsemius dat in eerder genoemde opname doet. Dat neemt geheel niet weg dat deze cd met stip op nummer 1 staat als muzikaal eerbetoon aan Melchior Schildt.
In het booklet wordt onderhoudend geschreven over Schildt in een fraai portret over zijn leven (met leuke anekdotes). Verder bevat het booklet informatie over tijdgenoot Delphin Strungk, een biografie van Berben en een interessante beschrijving van het orgel van de hand van de bekende organoloog Koos van de Linde. Door het booklet heen zijn enkele zeer fraaie detailfoto’s van het orgel in Tangermünde afgedrukt. De opname van Christoph Martin Frommen is weer voortreffelijk! Misschien had het Magnificat van Schildt in vijf losse tracks opgedeeld kunnen worden, aangezien de 18 en een halve minuut een lange zit is. Maar, hoe dan ook, deze productie is zeer aanbevolen!
Melchior Schildt – Complete Organ Works
Léon Berben, Hans Scherer Organ (1624), St. Stephanuskirche, Tangermünde
Praeambulum G-Dur (Schildt); Praeludium a 5 Vocum in G-Dur (Anonym); Herzlich lieb hab ich dich o Herr (Kantionalsatz 1610, Anon.); Herzlich lieb hab ich dich o Herr (Schildt); Paduana Lachrymae (after John Dowland) (Schildt); Gleichwie das Feuer (Schildt); Magnificat noni toni: Meine Seele erhebe den Herren (Stungk); Herr Christ, der einig Gottessohn (Schildt); Ach Gott, vom Himmel sieh’ darein (Schildt); Praeludium in F-Dur (Anonym); Allein Gott in der Höh’ sei Ehr (Schildt); Magnificat primi modi (Schildt); Praeambulum in g-moll (Schildt)
Label: Aeolus
Nummer: AE-11121 / SACD
Speelduur: 78’45
Booklet: 28 pagina’s (DU/EN)
Prijs: € 18,99 (€ 15,99 tot 2 oktober 2016)
Bestellen: www.aeolus-music.com