Naast de faam die Felix Mendelssohn-Bartholdy genoot als componist, pianist en dirigent, bezat hij een benijdenswaardige reputatie als organist. Heel vanzelfsprekend is dat niet, want zijn cv vermeldt geen noemenswaardige orgelopleiding, geen enkele officiële organistenpost en geen orgelleerlingen.
William A. Little schrijft in zijn lezenswaardige boek Mendelssohn and the Organ dat het orgel voor Mendelssohn het instrument bij uitstek was om ‘emotioneel gezuiverd’ te worden. Populair gezegd zag hij het orgel dus als ideale uitlaatklep. In zijn thuisland Duitsland gaf hij trouwens opvallend genoeg slechts één openbaar concert (in de Leipziger Thomaskirche) – in tegenstelling tot de vele concerten die hij overzee gaf.
Gezien de voorliefde van Mendelssohn voor het orgel is het opmerkelijk dat hij weinig voor het instrument schreef: 3 Preludes en Fuga’s (opus 37) en verder 29 losse stukken waarvan hij er later 19 samenvoegde, verdeeld over 6 Sonates (opus 65). Deze sonates behoren zoals bekend tot de meest gespeelde werken uit de orgelliteratuur – aan opnamen eveneens geen gebrek.
De Noorse organist Anders Eidsten Dahl voegde aan die omvangrijke discografie een nieuwe opname toe. Hij legde opus 65 plus de 10 stukken die de componist daarbuiten liet (waaronder het bekende Andante en variaties in D) vast op het Eule-orgel van Sofienberg Kirke in Oslo. Een hedendaags orgel met Ladegast-invloeden, zo kunnen we dit orgel het best typeren. Een prachtig zang- en kleurrijk instrument, bijzonder geschikt voor dit repertoire.
Hoewel vergelijkingen altijd iets gevaarlijks in zich hebben, doet de interpretatie van Eidsten Dahl me nog het meest denken aan die van Jos van der Kooy. Ook bij de Noor is sprake van een transparant klankbeeld, heldere articulatie en nadruk op de barokke structuur van deze muziek zonder die overdreven te romantiseren. Een aanpak die mij zeer bevalt. De akoestiek van de kerk is niet bijster ruim, maar mede daardoor komt alles mooi direct en gedetailleerd uit de luidsprekers.
Vermeldenswaard is ten slotte nog het informatieve cd-boekje, waarin de organist alle 29 stukken in chronologische volgorde bespreekt en zo een beeld schetst van Mendelssohns ontwikkeling als orgelcomponist.
Mendelssohn and the Organ Sonata
Anders Eidsten Dahl plays the Eule Organ (2014) of Sofienberg Church Oslo
Six organ sonatas op. 65; Allegro in B-flat major; Allegretto in D minor; Allegro moderato maestoso in C major; Fugue in F minor – Andante sostenuto; Andante in F major; Fugue in B-flat major; Allegro, choral and fugue in D minor/ D major; Andante and variations in D major; Nachspiel in D major.
Label: LAWO Classics
Nummer: LWC1108 (2-cd)
Speelduur: 69’46 + 36’16
Booklet: 24 pagina’s. (NO/EN)
Prijs: € 19,95
Bestellen
klik hier!