Michel Corrette
Messe à l’usage des Dames Religieuses
Catharine Greuillet, Emmanuelle Martin, Julie Robard, solisten;
Damien Colcomb, orgel;
Le Concert des Dames o.l.v. Frédéric Bourdin
Label: Editions Hortus, Hortus 047
Speelduur: 62’48”
Boekje: 28 pagina’s (Frans en Engels)
Prijs: € 22,50
Muzikale interpretatie * * * * *
Programmakeuze * * * * *
Keuze van het instrument * * * *
Kwaliteit van de opname * * * *
Informatie in het boeklet * * * *
Grafische vormgeving (cd en boekje) * * *
[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
Michel Corrette (1707-1795) is een niet erg bekende componist. Tijdens zijn leven was hij echter toonaangevend en had hij veel invloed op componerende collega’s. Dat hij toch zo onbekend is, komt doordat hij zoveel verschillende stijlen hanteert, schrijft althans Nicholas Dufetel in het boekje bij de cd met daarop zijn mis voor vrouwenkoor.
Correttes actieve leven – hij componeerde tot op hoge leeftijd – bestrijkt zowat de hele achttiende eeuw. Hij was tijdgenoot van Vivaldi, J.S. Bach, Mozart, Haydn en de jonge Beethoven en is daarmee een overgangsfiguur tussen Franse barok en classicisme.
De cd met de ‘mis voor gebruik door religieuze vrouwen’ is opgenomen in de Abdijkerk van Mondaye in Normandië. Daar staat een vierklaviers barokorgel van Parisot uit 1741 met 37 stemmen. Het bezit een overvloed aan tertsregisters, snaterende tongen en een Récit en een Echo met elk twee stemmen. Na een grote restauratie – misschien wel meer een reconstructie, want het grootste deel van de registers is nieuw – werd het in 2004 weer in gebruik genomen. Het heeft een stemming met vier zuivere tertsen. Componist Corrette hield daarmee niet altijd rekening, want bij sommige luidere passages dreigt het glazuur van je tanden te springen. Het spel van organist Damien Colcomb is onberispelijk.
Het koor ‘Le concert des Dames’, gespecialiseerd in het uitvoeren van oude muziek, bestaat uit acht vrouwen, aangevuld met drie vrouwelijke solisten. Ze zingen prachtig stromend het ordinarium van Corettes mis uit 1787, aangevuld met gregoriaanse fragmenten en gelardeerd met korte orgelstukken van Corrette van vroeger datum.
“’t Is wel klatergoud, spielerei zonder veel diepgang. Dat moet je dus doseren: dan is het echt genieten geblazen’’, schreef Dick Sanderman onlangs in een recensie van andere muziek van Corrette op orgelnieuws.nl. Hij heeft helemaal gelijk. [JAAP ROTS]
[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
© 2008 www.orgelnieuws.nl