Samenspel op topniveau met een boeiend repertoire: dat biedt de cd van harpiste Godelieve Schrama en organist Tomasz Adam Novak, collega’s als docent aan de Hochschule für Musik in Detmold. De opnamen werden gemaakt in het Amsterdamse Orgelpark, waar de nieuwe digitale speeltafel van het Sauer-orgel het samenspel met andere musici optimaal mogelijk maakt: je zit dicht bij elkaar, het contact is perfect en de setzer neemt alle zorgen over ingewikkelde registratiewisselingen weg.
Het Concert voor harp en orkest van Joseph Jongen, gepubliceerd in 1944, werd door Schrama en Novak zodanig bewerkt dat de orkestpartij op orgel kan worden gespeeld. Kleurrijke, warmbloedige muziek, meeslepend en betoverend. In plaats van de toch wel echt Duitse klank van het Sauer-orgel zou ik een meer Franse of zelfs Engelse sound hebben geprefereerd, maar misschien behoedt die ietwat nuchtere Sauer ons er ook wel voor dat we ons verliezen in een overdaad aan gepolijste klanken. We blijven met minstens één been op de grond – en wat een grandioos samenspel laten beide musici horen!
De Aria in classic style van Marcel Grandjany is een bekend snoepje binnen het –schaarse- originele repertoire voor harp en orgel. Een welluidende melodie voor orgel met een ragfijne begeleiding, onmiskenbaar geschreven door iemand die zelf op het hoogste niveau als harpsolist optrad en dus precies wist hoe je voor het instrument moet componeren.
Harpisten wijzen er vaak op dat je niet zomaar alle pianomuziek op harp kunt spelen, maar als we Godelieve Schrama horen in de drie duo’s uit Opus 8 van Saint-Saëns, oorspronkelijk geschreven voor harmonium en piano, is niet te horen dat de vertaalslag ook maar enige moeite heeft gekost. Integendeel, de razendsnelle repeterende noten in het Capriccio klinken op harp misschien zelfs wel natuurlijker en vanzelfsprekender dan op piano. Heerlijk is de klank van het Mustel-kunstharmonium (1886) dat ook tot het vaste instrumentarium van het Orgelpark behoort. Genieten geblazen!
Het programma wordt besloten met de Bénediction de Dieu dans la solitude, ontleend aan de pianocyclus Harmonies poétiques et religieuses van Liszt. Met een speelduur van ruim zestien minuten is dit een symfonisch monument vol passie en tragiek, gebaseerd op een hoogromantisch gedicht van Alphonse de Lamartine.
Zo omlijsten twee stevige stukken van Jongen en Liszt de tussenliggende, licht verteerbare werkjes van Grandjany en Saint-Saëns. Een mooi opgebouwd menu, dat smaakt naar méér!
Music for Harp & Organ
Godelieve Schrama (harp), Tomasz Adam Nowak (organ)
Concerto pour harpe et orchestra op. 129 (Jongen), Aria in classic style (Grandjany), 3 Duo’s (Saint-Saëns), Bénediction de Dieu dans la solitude (Liszt)
Label: Musicom
Nummer: CD 010322
Speelduur: 55’56
Booklet: 22 pagina’s (DU, EN)
Prijs: € 18,50
[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” title=”BESTELSERVICE”][/button]