De barokexperts Ton Koopman en Christoph Wolff gaan op zondag 3 september met elkaar in gesprek over de relatie tussen (de muziek van) Johann Sebastian Bach en zijn ‘voorbeeld’ Dieterich Buxtehude.
Het gesprek vindt plaats van 14.00 tot 15.00 uur in de foyer bij de kleine zaal van muziekcentrum Vredenburg in Utrecht en is een programma-extraatje op de laatste dag van Holland Festival Oude Muziek. De toegang is vrij, de voertaal is Engels.
Op dezelfde dag presenteert Ton Koopman de eerste exemplaren van een nieuwe cd-serie met daarop het complete overgeleverde oeuvre van Dietrich Buxtehude, dat bestaat uit cantates, oratoria, en kamer-, klavecimbel- en orgelmuziek. Uitvoerenden zijn het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir (ABO&C) onder leiding van Ton Koopman die ook als klavecinist en organist optreedt.
Voor de eerste Buxtehude-cd speelde Ton Koopman klavecimbelmuziek van Buxtehude in. De serie die verschijnt bij Koopmans label Antoine Marchand Records, omvat dertig cd-boxen en is naar verwachting in 2009 voltooid.
In de loop van volgend jaar gaat dirigent/organist Ton Koopman met het ABO&C op tournee door Nederland met het orgel- en cantaterepertoire van Buxtehude
Volgend jaar is het driehonderd jaar geleden dat Dieterich Buxtehude (1637-1707), de beroemde barokorganist en -componist uit Lübeck, overleed. Samen met zijn vriend en collega, de Nederlandse Duitser Jan Adam Reinken (organist en componist in Hamburg), vormde Buxtehude de avant-garde van de klassieke muziek in het noordelijke deel van Europa in de tweede helft van de 17de eeuw.
Buxtehude en Reinken waren via Heinrich Scheidemann ‘kleinzoon-leerlingen’ van de Amsterdamse muziekpedagoog en organist Jan Pieterszoon Sweelinck. Klaviermuziek van beiden verscheen al in 1710 in Amsterdam in druk. Beiden hebben de jonge Johann Sebastian Bach diepgaand beïnvloed, zowel door en via hun muziek als in persoonlijke contacten. Reinken was in de ogen van Bach een ‘geleerd musicus’. Van Buxtehude bewonderde hij de vrijheid, durf, expressie en de aandacht voor het grandioze in de muziek.
Buxtehudes invloed op Bach is vooral te beluisteren in diens vroege ‘Buxtehudiaanse’ preludia en fuga’s voor orgel, toccata’s voor klavecimbel en, als weerslag van zijn reis in de winter van 1705-1706 naar Buxtehude in Lübeck, de meerkorige cantate ‘Gott ist mein König’ (BWV 71) uit 1708.
© 2006 www.orgelnieuws.nl
© 2006 foto Ton Koopman: http://www.marcoborggreve.com/