Orgel & klarinet: It’s a big plus!

Text Example

advertentie



“De cd die nu voor me ligt is een puntgaaf bewijs hoe het wel kan: Yfynke Hoogeveen en Erwin Wiersinga vormen een muzikaal duo waarbij de ‘spielfreudigkeit’ op het hoogst denkbare niveau direct uit de luidsprekers spettert.”

Yfynke Hoogeveen, Clarinet & Erwin Wiersinga, organ.

Sonata (Poulenc); Le Tombeau de Couperin (Ravel); Fantasiestücke op. 73 (Schumann); Sonata op. 22 (Ginastera).

Label: Boeijenga

Bestelnummer: BECD001

Prijs: € 17,50 (tot en met 31 augustus € 16,50 ex verzendkosten)

De redactie van www.orgelnieuws.nl selecteerde weer een aantal fraaie cd’s voor de zomermaanden die terecht het predicaat ‘cd van de maand’ meekregen. Hier de laatste uit een serie van drie cd-producties. Alleen voor bezoekers van orgelnieuws.nl is deze cd tot en met 31 augustus aantrekkelijk geprijsd. In plaats van € 17,50 betaalt u € 16,50 (ex verzendkosten).

Muzikale interpretatie: * * * * *

Programmakeuze: * * * * *

Keuze van het instrument: * * * * *

Kwaliteit van de opname: * * *

Informatie in het booklet: * * * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje): * * * * *

Klik hier om te bestellen en uw adres aan ons door te geven (nieuw venster)

Het fenomeen ‘orgel plus’ mag zich momenteel in een sterke belangstelling verheugen. Orgel met trompet, orgel met zang, orgel met klavecimbel of zelfs orgel met dans. Soms lijkt het een wanhopige poging om nieuw publiek voor het orgel te winnen, zeker als de kwaliteit van de uitvoerenden niet op gelijk niveau ligt. Bovendien ontstaan er ook wel eens vergezochte combinaties die misschien leuk zijn voor een keer, maar die zeker geen nieuw publiek op de lange termijn zullen opleveren.

De cd die nu voor me ligt is een puntgaaf bewijs hoe het wel kan: Yfynke Hoogeveen en Erwin Wiersinga vormen een muzikaal duo waarbij de ‘spielfreudigkeit’ op het hoogst denkbare niveau direct uit de luidsprekers spettert. Daarbij komt de keus voor het repertoire; de geluidsdrager is geheel gewijd aan een fenomeen dat ook weer sterk in opkomst is: de transcriptie. Als opening horen we de Sonate voor klarinet en piano van Francis Poulenc (1899-1963). We kennen deze Franse componist van het prachtige Concerto voor orgel en orkest, maar ondanks zijn wens om nog eens een Suite voor het koninklijk instrument te schrijven, is het er nooit van gekomen. Als je niet beter weet denk je na het beluisteren van deze cd dat de Sonate origineel voor klarinet met orgelbegeleiding geschreven is. Zelf zegt Wiersinga erover: ‘de sonoriteit van het orgel geeft het werk een wat meer ‘religieuze’ kleur.’ Omdat Erwin Wiersinga niet alleen orgel maar ook piano studeerde, ziet hij kans om de typisch pianistische componeerstijl overtuigend naar het orgel om te zetten. Daarbij werkt het instrument in de St. Johanniskirche (Altona) in Hamburg optimaal mee: de Zwitserse orgelmaker Kuhn leverde hier in 1998 een driemanualig instrument met 48 stemmen, geheel in Cavaillé-Coll-stijl. Het heeft een enorm dynamisch bereik en kleurt, mede door de voortreffelijke akoestiek van de kerk, prachtig mee met de klarinet.

Het spel van Yfynke Hoogeveen kenmerkt zich door een uiterst muzikale souplesse, waarbij het instrument van fluisterend zacht en rond tot krachtig en scherp kan klinken. De klankversmelting is zo goed, dat het soms lastig te horen is welke klanken door riet of door tongen en labia geproduceerd wordt.

Naast de sonate van Poulenc vinden we drie ‘Fantasiestücke’ van Robert Schumann (1810-1856) op de cd. Ook hier voorbeeldig samenspel en een zeer inventieve ‘pianobegeleiding’ op het orgel. De combinatie klarinet – orgel komt weer optimaal uit de verf: lange, melodische lijnen die omspeeld worden door een zeer beweeglijke begeleiding.

De andere twee werken op de geluidsdrager zijn transcripties voor orgel solo, eveneens door Erwin Wiersinga gemaakt. Het gaat om ‘Le tombeau de Couperin’ van Maurice Ravel (1875-1937) en de eerste (piano)sonate van de Argentijn Alberto Ginastera (1916-1983). Van het originele pianowerk van Ravel zijn enkele delen al eerder voor andere instrumenten getranscribeerd (ook door Ravel zelf); vooral de ‘Rigaudon’ is zo erg bekend geworden. Ravels voorliefde voor een rijke orkestraties komt in deze uitvoering volledig tot z’n recht. Deze transcriptie voor orgel van ‘Le tombeau de Couperin’ is overigens bij Boeijenga (Veenhuizen, Dr.) uitgegeven, evenals deze cd zelf.

Het werk van Ginastera is verplichte kost voor pianisten, maar bij organisten waarschijnlijk volledig onbekend. Uiterst grillige muziek, die deels gebaseerd is op de Zuid-Amerikaanse volkscultuur. Het moet Wiersinga de nodige hoofdbrekens gekost hebben om deze toch wel zeer pianistische klanken zo vanzelfsprekend naar het orgel te vertalen! Vooral ritmisch valt er veel te beleven, waarbij de orgelklank nog een extra ‘edge’ aan de compositie geeft. Enorme dynamiek en de soms bijna spookachtig klinkende registercombinaties maken dit werk tot een ware belevenis!

Slechts 1 minpunt: hoewel de opname bij de combinatie van klarinet en orgel voortreffelijk is, klink het orgel bij het werk van Ravel niet erg ruimtelijk. Bij de Sonate van Ginastera neemt dit zelfs zulke vormen aan dat ik geen verschil tussen mono en stereo kan waarnemen. Dat is een gemiste kans bij zulke kleurrijke muziek. Over de lay-out en de inhoud van het cd-boekje niets dan lof: deze Boeijenga-productie smaakt naar meer! [SIETZE DE VRIES]

© 2008 www.orgelnieuws.nl