Orgel Philharmonie Haarlem ingewijd

cavaillé-coll orgel philharmonie haarlem

Vrijdagavond 3 februari is het gerestaureerde / gereconstrueerde Cavaillé-Coll-orgel van de Haarlemse Philharmonie met een indrukwekkend concert ingewijd. Het avondvullende programma werd geopend door Ruud Grondel, wethouder van Cultuur van de gemeente Haarlem. 

Text Example

advertentie



Daarna presenteerde stadsorganist Jos van der Kooy het orgel met werken van César Franck (Pièce heroïque en Prélude, Fugue et Variation) en Charles-Marie Widor (Toccata uit de vijfde symfonie).

Vervolgens demonstreerde hij in enkele improvisaties diverse klankkleuren. Hoewel de nagalmtijd in de goed gevulde, maar niet uitverkochte zaal zeer kort was, maakte het orgel een zeer overtuigende indruk. De sonore grondstemmen, de prachtig versmeltende krachtige tongwerken en het feestelijke tutti ademen volledig de sfeer van de Parijse grootmeester Cavaillé-Coll.

Na een korte pauze speelde het huisorkest Holland Symfonia onder leiding van gastdirigent Ermanno Florio de Prélude à l’après-midi d’un faune van Claude Debussy en Ma Mère l’Oye van Maurice Ravel. Het orkest trof de juiste sfeer in deze altijd weer betoverende impressionistische muziek.

Na de tweede pauze droeg stadsdichter George Moormann zijn speciaal voor deze gelegenheid geschreven gedicht De uitdaging van Aristide op. Daarna speelde het orkest met organiste Christine Kamp Pièce symphonique van Louis Vierne. Dit werk is ooit één keer uitgevoerd, vervolgens zoekgeraakt, driekwart eeuw later teruggevonden en voor deze gelegenheid zijn drie delen door Christine Kamp speelbaar gemaakt. Het is een orkestratie van delen uit Viernes eerste drie symfonieën voor orgel. Vooral in het Adagio versmolten de orgelklanken schitterend met het orkest. De Final was een ware klankorgie, waarbij de bassen van het orgel hoorbaar én voelbaar waren. Een staande ovatie viel de uitvoerenden terecht ten deel.

Met de kleurrijke symfonische gedichten Fontane di Roma van Ottorino Respighi werd deze geslaagde ingebruikneming besloten. Het orkest speelde zeer geconcentreerd en opnieuw viel de schitterende vermenging met het orgel op.

De eerste indrukken van het door Flentrop gerestaureerde orgel zijn zonder meer positief. Het is te hopen dat het orgel een vaste plaats verovert in de concertseries van de Philharmonie.

De volgende concerten zijn op 12 februari (kindervoorstelling De Tovernaarsleerling met Frank Groothof en organist Jos van der Kooy, aanvang 14.30 uur), 24 februari (Jennifer Bate, aanvang 20.15 uur), 17 maart (blazers en slagwerkers van het Koninklijk Conservatorium en organist Thomas Trotter, aanvang 20.15 uur) en 7 april (pianist Michiel Borstlap en organist Jos van der Kooy, aanvang 20.15 uur).

Ter gelegenheid van de restauratie verscheen een brochure over het orgel, Luisterrijk hersteld, met bijdragen van René Verwer en de adviseurs Henk Kooiker en Jan Jongepier. [redactie ORGELBOUWNIEUWS]