Het werk Invisible Motions, gecomponeerd en uitgevoerd door de Belg Paul Takahashi (foto), is afgelopen zaterdag bekroond met de eerste prijs tijdens de finale van het Hinsz Compositieconcours in de Bovenkerk te Kampen. De tweede prijs ging naar Willem van Twillert voor zijn Toccata à la Chaconne, gebaseerd op een Hongaars volksliedje.
De Fries Jan Jaap Steensma won met zijn Idee voor orgel (over het lied Ic wil mi gaen vertroesten) de derde prijs. De publieksprijs werd aan Willem van Twillert toegekend.
Uit veertien ‘naamloze’ inzendingen selecteerde jury zes composities, die zaterdagmiddag op het monumentale Hinsz-orgel door de componisten ten gehore werden gebracht. Alleen het laatste werk, Unzer Nigundl van Allan Segall, werd niet door hemzelf uitgevoerd maar door de Schot Chris Bragg. De Stichting Hinsz Compositieconcours Bovenkerk Kampen, organisator van dit evenement, was aanvankelijk voornemens elk werk tweemaal te laten horen. Van dit voornemen kwam men al gauw terug, omdat er lange pauzes vielen tussen de werken, en men de tijdsduur van de stukken kennelijk had onderschat. Het publiek en de jury (Hans Fidom, Wim de Ruiter en Joris Verdin), onkundig van de componistennamen, kregen de werken dus éénmaal te horen. Het publiek sprak een duidelijke voorkeur uit voor de Toccata à la Chaconne van Willem van Twillert. De jury gaf klaarblijkelijk de voorkeur aan een stuk, gebaseerd op traditionele volksdansen uit de Balkan-regio en Roemenië en de daarbij behorende ritmes. Paul Takahasi, van Japans-Joodse afkomst, beoogt met dit werk een brug slaan tussen muziek uit ‘oost’ en ‘west’.
De andere drie composities, Laudatio (van Rob van der Hilst, niet op een European folksong gebaseerd), Out of Shinar (van Arend Jan Kettelarij, geïnspireerd op de torenbouw van Babel) en Unzer Nigundl (een traditioneel Jiddisch volkslied over herinneringen aan jeugd en gezinsleven) vielen niet in de prijzen.
Terwijl de jury zich in de pauze terugtrok voor beraad, vergastte Ab Weegenaar en het Bovenkerk Kamerkoor het publiek op koralen en koraalvoorspelen van J.S. Bach en J.L. Krebs (gespeeld op en gezongen rond het Reil-koororgel).
Na de prijsuitreiking speelden de eerste prijswinnaar én de publieksprijswinnaar hun composities nogmaals op het Hinsz-orgel.
De organisatie van het concours was perfect; voor verslaggevers stonden persmappen klaar met daarin de gekopieerde naamloze partituren van de composities, toelichtingen en gesloten enveloppen met de componistennamen. Een gedetailleerd verslag van dit concours zal worden gepubliceerd in het januarinummer van maandblad de Orgelvriend. [GERCO SCHAAP]
© 2005 orgelnieuws.nl