Tijdens een feestelijke mis op zondag 11 juni en een feestelijk jubileumconcert op de zaterdag ervoor werd stilgestaan bij het feit dat Piet van der Steen veertig jaar als organist verbonden is aan de Oud-Katholieke Kathedraal Ste. Gertrudis te Utrecht.
Zijn eerste missen speelde hij nog op het Witte-orgel, dat in 1968 werd vervangen door een nieuw orgel van K.B. Blank & Zoon (hoofdwerk, bovenwerk en pedaal, 21 sprekende stemmen).
Piet van der Steen studeerde orgel aan het Utrechts Conservatorium bij Cor Kee en Nico van den Hooven. Hij vervolgde zijn studie in Parijs bij Marie-Claire Alain, Gaston Litaize en André Isoir. In 1976 won hij de eerste prijs op het Nationaal Concours César Franck in Haarlem.
Gedurende vele jaren oriënteerde Van der Steen zich op het oeuvre van Franse componisten als Alain, Duruflé, Franck, Messiaen, Boëllmann en Vierne en op het werk van Nederlandse componisten als Andriessen, Van der Horst, Bijster, De Leeuw, Manneke en Straesser. Niet zelden slaagde Van der Steen erin onbekend en waardevol werk op te sporen en uit te voeren. In 1989 verscheen zijn cd met het volledige orgelwerk van Maurice Duruflé. Kort daarna nam hij ook de complete cyclus van de 24 Pièces de Fantaisie van Louis Vierne op (beide op Marcato Records). Spraakmakend was het project La jeune France, waarbij Piet van der Steen voor de VPRO-radio alle werken voor en met orgel van Olivier Messiaen, André Jolivet en Daniel Lesur opnam. Deze opnamen verschenen nadien op het label Eigenwijs. Verschillende Nederlandse componisten droegen werken aan hem op, zoals Hendrik Andriessen, Cor Kee, Daan Manneke, Joep Straesser en Jan Welmers. Naast zijn organistschap is Piet van der Steen als concertorganist, privé-docent orgel en koordirigent actief.
Het jubileumconcert kende een kleurrijk programma, dat kenmerkend is voor Van der Steen. Als raamwerk diende het eerste en het laatste deel van de Zesde Symfonie van Louis Vierne. Centraal stond de première van Licht en Donker V voor trompet en orgel van Jan Welmers. Ter afwisseling klonken composities van Messiaen (twee delen uit Les Corps Glorieux), Joep Straesser (La mélodie et son accompagnement) en Daan Manneke (Dialogen voor trompet en orgel, een vroeg werk). Piet van der Steen en trompettist Peter van Dinther voerden dit zware programma zeer trefzeker en muzikaal uit. Dat het Blank-orgel niet het aangewezen medium voor Vierne en Messiaen is, weerhield Van der Steen er niet van een overtuigend pleidooi te voeren voor deze boeiende muziek, die je immers in Nederland niet al te vaak hoort.
Ter gelegenheid van zijn organistenjubileum nam Piet van der Steen een dubbelcd op in zijn ‘eigen’ kerk. Geheel in zijn lijn bevatten de twee cd’s een aantal opvallende en eigenzinnige composities. De eerste cd heeft als titel Bach en zo voort. Van der Steen opent met de Passacaglia van Bach en speelt verder nog diens Weihnachtsfughetten (op het koororgeltje) en werken van C.Ph.E. Bach, Schumann (een BACH-fuga) en Reger (o.m. de Fantasie und Fuge über den Namen BACH, opus 46).
De tweede cd draagt als titel 19e en 20 eeuw en bevat werken van Widor (de complete Vijfde Symfonie), Duruflé (Méditation), Messiaen (Prélude en Offrande au Saint Sacrement), Van der Horst (Etude de Concert en een koraalbewerking) en Ton de Leeuw. Deze dubbelcd is verschenen op het label Prestare en kent een beperkte oplage. Tijdens de concerten die Piet van der Steen deze zomer door heel Nederland geeft, is de dubbelcd aan de kassa te verkrijgen. Wie de cd bij Prestare bestelt, betaalt tot en met 30 juni de actieprijs van € 19,95.
© 2006 fotografie Erik van der Heijden