De Stichting Piet van Egmond Documentatiecentrum weet nog steeds ‘nieuwe’ opnamen van de iconische Amsterdamse organist uit archieven op te diepen. Dit keer zijn het opnamen gemaakt in de Mozes en Aäronkerk in de hoofdstad.
Van Egmond had een grote voorliefde voor het drieklaviers Adema-orgel (1871/1878/1887) in ‘De Mozes’. Toen de populaire concerten in de Oude Kerk in 1966 vanwege kerkrestauratie moesten verkassen naar deze Waterstaatskerk aan het Waterlooplein, gaf hij er menig concert. Ook maakte hij er opnamen voor de platenserie ‘Zingen met Piet van Egmond’.
Hij kon op het Mozes-orgel niet alleen zijn Frans-romantisch repertoire uitstekend kwijt, ook de grote Liszt-werken wilden er wel gedijen. Toen hij in 1967 zijn veertigjarig organistenjubileum vierde, koos hij daarvoor uitgerekend de Mozes en Aäronkerk.
Dat Frans-romantische en even zo zuidelijk geïnspireerde Belgische repertoire is nu verzameld op deze cd. Een deel van de opnamen verscheen eerder op muziekcassette en was, voor wie zich dat nog kan herinneren, een tijdlang te beluisteren op de website NCRV Orgelconcerten. Uiteraard mag een improvisatie niet ontbreken: ‘A toi la gloire’.
Een interessante uitgave, niet alleen voor Van Egmond-fans, maar ook omdat er niet zoveel opnamen zijn uitgebracht van het Adema-orgel van vóór de grondige restauratie in 1993/1994 door Flentrop. Een tweede cd met opnamen uit de Mozes verschijnt binnenkort.
Piet van Egmond – Belgisch-Franse orgelwerken in de Mozes
Mailly: Marche Solennelle; Saint-Saëns: Rhapsodie sur des cantiques Bretons op. 7 no. 1; Franck: Choral I in E gr.t.; Choral II in b kl.t.; Andantino in g kl.t.; Guilmant: Sonate nr. 4 in d kl.t. op. 61; Bonnet: Variations de Concert op. 1; Van Egmond: Improvisatie ‘A Toi la Gloire’.
Piet van Egmond, Adema-orgel, Mozes en Aäronkerk, Amsterdam
Stichting Piet van Egmond Documentatiecentrum – z.nr., TT 77’59, opnamen 1966 en 1967, prijs € 15,00 | pietvanegmond.nl