Wie de muziek van Ravel op orgel wil laten klinken moet het zonder originele orgelcomposities van deze Franse impressionist stellen. Slechts een handjevol transcripties verscheen er van zijn piano- en orkestwerken. Organist Erwin Wiersinga voegde daar onlangs een substantieel werk aan toe met zijn transcriptie van de zesdelige suite Le Tombeau de Couperin.
Ravel componeerde het werk oorspronkelijk voor piano en droeg de delen op aan zijn in de Eerste Wereldoorlog gesneuvelde kameraden. Geen Couperin-pastiche maar een ‘eigentijdse’ hulde aan de Franse muziek van de achttiende eeuw.
De orkestraties die Ravel zelf in 1919 tot een suite maakte (Pélude, Forlane, Menuet & Rigaudon) was de voornaamste inspiratiebron voor de orgelbewerking die Wiersinga maakte. In de overzichtelijke orgelpartituur verwerkte hij registratieaanwijzingen voor een drieklaviers Frans-romantisch orgel, liefst met twee zwelkasten (Positif en Récit). Ondanks de orgelmatige aanblik van het notenbeeld vereist de muziek wel enige studie.
De transcriptie van Le Tombeau de Couperin is ook de beluisteren in een uitvoering door Erwin Wiersinga zelf op het Fransgetinte Kuhn-orgel in Hamburg-Altona. Deze cd werd eveneens uitgegeven bij Boeijenga (bestelnummer: CD BECD001, prijs € 17,50)
Maurice Ravel (1875-1937)
Le Tombeau de Couperin
Transcrit pour Orgue par Erwin Wiersinga
Prélude, Fugue, Forlane, Rigaudon, Menuet, Toccata
Uitgeverij: Boeijenga Music Publications
Bestelnummer: BE 1024
56 pagina’s, geniet
Prijs: € 19,95