RECENSIE Belle Époque – orgel en kornet door de gebroeders Reichert

bellle epoque simon reichert

Er zijn van die muzikale momenten die je je hele leven bijblijven. Voor mij was zo’n moment de eerste kennismaking met een authentieke Sauer. In korte tijd leerde ik er twee kennen: in de Thomaskriche in Leipzig en in Dortmund-Dorstfeld. Wat een overweldigende sound! Plotseling kwam de Duitse romantiek tot leven voor mij.

Text Example

advertentie



Helaas moest de kerk in Dorstfeld het veld ruimen. Gelukkig het orgel heeft een nieuwe bestemming gevonden in de Stadtkirche van Gronau. Als de opname ons niet bedriegt, is de akoestische omgeving hier zeker niet minder. Het orgel heeft nu wat meer bewegingsruimte; op de oude locatie was de klankuitstraling beperkter. Een geslaagde overplaatsing dus!

Ondanks de jarenlange staat waarin de kerk in Dorstfeld verkeerde, heeft dit boeiende instrument vrijwel ongeschonden de tand des tijds doorstaan. Het instrument uit 1904 heeft de pompeuze uitstraling die Wilhelm Sauer vaak toepaste, en zo werden het ook geïntoneerd. What you see is what you get. De klank moeten tot in alle hoeken fluisterzacht hoorbaar zijn en bulderen wanneer de hoogromantiek dat vereist.

Maar daarmee is niet alles gezegd. Sauer stond ergens toch nog in de eeuwenlange klanktraditie. Kenmerkend is dat het instrument meerdere gezichten heeft, maar toch een eenheid vormt. Al aan het begin valt op dat het orgel een transparante, bijna barokke kant heeft. Bij werken als de Solo de Concours horen we een dan weer een rasromantisch instrument. Meesterbouwer Sauer weet deze karakters op harmonieuze wijze samen te brengen.

In deze opname klinkt overigens niet alleen het orgel. De gebroeders Reichel hebben een interessant programma samengesteld voor kornet en orgel. Daar komt helaas geen Duitse romantiek in voor, maar wel vooral Parijse feestvreugde. Een scala aan componisten passeert de revue die niet iedere orgelliefhebber direct zal herkennen. Deels zijn het ook partituren waarbij de piano oorspronkelijk een begeleidende rol speelde.

Ondanks dat de kornet de hoofdrol speelt, zal de orgelliefhebber toch meest luisteren naar het orgel. Organist Simon Reichel is echt in de huid van de muziek en het orgel gekropen, hij speelt en registreert vaardig. Luister eens naar Solo de Concours van Theo Charlier, waar hij van zachte strijkers opbouwt naar een mooi plenum. Samen met kornettist Daniel wordt een niveau bereikt, vol virtuositeit en muzikaliteit. Dat gepaard met een zekere mate van elegantie maakt deze opname heerlijk om naar te luisteren.

Het bijgevoegde boekje besteedt natuurlijk aandacht aan het orgel, maar terecht wordt er veel nadruk gelegd op het bijzondere repertoire. Hiermee krijgen we een inkijk in de Parijse muziekwereld ten tijde van de bouw van het Sauer-orgel. De gebruikte registraties zijn niet opgenomen in het boekje, maar zijn te vinden op de website van PaschenRecords.

Deze fantastische opname laat je een uur lang genieten van Sauer en de gebroeders Reichert!

Belle Époque 

Savard: Morceau de Concours; Saint-Saëns: Fantaisie en mi bémol; Pennequin: Morceau de Concert; Widor: Scherzo (Symphonie Nr. 4; Chailleux: Morceau de Concours; Charlier: Solo de Concours; Clérisse: Noce Villageoise; Duruflé: Scherzo op. 2; Barat: Andante et Scherzo; Büsser: Andante et Scherzo; Ropartz: Andante et Allegro

Daniel Reichert (kornet); Samuel Reichert, Wilhelm Sauer-orgel (1904), Stadtkirche Gronau (D)

PaschenRecords – PR220080, TT 71’40, booklet 24 pp. EN/DU, opname 07/2021, prijs € 16,50 | paschenrecords.de