Een verwoed liefhebber van recitals wordt altijd blij van zo’n plaatje. Een jonge titulaire die zijn tamelijk onbekende orgel demonstreert met een staalkaart van hoogtepunten uit de orgelliteratuur en enkele bijzondere 21ste-eeuwse werken die speciaal voor het instrument zijn geschreven.
Wat die staalkaart betreft komt men helaas nogal eens met een stalen gezicht met stalen repertoire aandragen. Bijvoorbeeld Böhms Vater unser heeft langzamerhand Bachs Toccata in d verdrongen van de eerste plaats en kan inmiddels wedijveren met Rheinbergers Cantilene, Adagio for Strings van Barber en Widors Toccata.
Salandini is sinds 2011 titulaire van de kathedraal van Bourges. Hij is ook klavecinist (opgeleid door Bob van Asperen) en als organist studeerde hij bij onder anderen Reitze Smits. In 2019 werd hij benoemd als orgelleraar aan het Conservatoire à rayonnement régional de Clermont-Ferrand.
Het orgel van Bourges kent een roerige geschiedenis die vooral teruggaat op 1665 (Cauchois). Grote namen als Callinet, Rinckenbach, Merklin en Gonzalez hebben eraan gewerkt. De laatste grote restauratie vond plaats in 1985 en is van de hand van orgelmaker Kern. Op de een of andere manier is het een karaktervol instrument met fraaie tongwerken.
Salandini is een vaardig speler die de barokke werken (meer dan de helft van de cd) met verve neerzet zonder dat met de Franse slag te doen; nergens wordt het overhaast. Bij deze generatie spelers hoor je niet alleen de erfenis van grande dame Marie-Claire Alain, maar ook iets van onze Hollandse school.
Gelet op de specificaties van het instrument verbaasde het me dat de barokke werken beter uit de verf komen dan de moderne werken. Het overigens wel aansprekende orgel komt wat te kort voor Messiaens uitroepen van extatische vreugde. De couleurs zijn sterker dan de résonances. Maar: een fraaie plaat van een onbekend orgel, bespeeld door een vaardig speler.
Couleurs et résonances
Bach: Preludium en Fuga in a BWV 543; Allein Gott in der Höh’ sei Ehr BWV 664; Concerto in C BWV 594; Pachelbel: Chaconne in d; Böhm: Vater unser im Himmelreich Rameau/arr. Rechsteiner: Chaconne (Indes galantes); Messiaen: Transports de joie d’une âme devant la gloire du Christ qui est la sienne (L’Ascension); Rolland: Luminous Bells; Lacôte: Alluvions en flamme (Études pour orgue, 1er cahier)
Olivier Salandini, orgel Cathédrale Saint-Étienne, Bourges (F)
Chanteloup Musique – TT 68’38, opname 04/2021, € 15 | verkrijgbaar via Les Amis du Grand Orgue de la Cathédrale de Bourges / grandorguebourges.org