David Briggs is zo’n muzikant die als kind in een ketel met muzikale toverdrank is gevallen. Improviseren, transcriberen, componeren en het onderhouden van een actieve concertpraktijk; met (schijnbaar) groot gemak en een enorme muzikaliteit weet hij het allemaal te combineren. Onder de titel ‘Freedom of Spirit 2’ verscheen een nieuwe improvisatie-cd op zijn label Chestnut Music.
Op de Metzler in Trinity College (Cambridge) horen we een uitstekende suite in de stijl van de Couperins. Naast het goed ‘treffen’ van de Frans-klassieke stijl is de rust waarmee Briggs een meditatief deel op de fluiten tot klinken brengt indrukwekkend. Het is een van de hoogtepunten van deze cd.
Omdat het orgel in Cambridge ook over een enigszins romantisch gekleurd Swell beschikt, is een Triptyque Symphonique de volgende halte in deze muzikale tijdreis. Zonder setzer weet hij een overrompelende en vormvaste drieluik te creëren. Waar Franse improvisatoren door de soms vele noten soms moeite hebben ‘bij de les’ (het thema) te blijven, is daar bij Briggs geen sprake van. De thema’s en verwerkingen zijn duidelijk, muzikaal en verrassend. In het eerste deel van het drieluik horen we invloeden van Ravel, het middendeel is een solo voor de Cromorne (die doet denken aan die van ‘onze’ Metzler in Den Haag), en als sluitstuk een overrompelende finale.
Vervolgens klinkt een pianoimprovisatie in Beethoven-stijl (met Ode an die Freude). Deze improvisatie is qua vorm en stijl op de vroege Beethoven geïnspireerd en vormt een mooi moment om op te laden voor de symfonie die deze schijf besluit. Deze improvisatie, opgenomen op het Kuhn-orgel in de Hofkirche in het Zwitserse Luzern, is gebaseerd op vier thema’s en heeft een forse tijdsduur van dertig minuten.
Ze laat enerzijds Briggs’ grote inspiratiebron Pierre Cochereau horen (vooral in het eerste deel). Anderzijds horen we in het Scherzo ook invloeden van bijvoorbeeld Igor Strawinsky. En waar Cochereau (soms) de neiging had om in een Andante of Adagio nogal snel progressie te maken door op te registreren, weet Briggs de grote lijnen lang interessant te houden. Chapeau!
De opnames zijn gemaakt tijdens concerten. Dat heeft zeker charme, al klinkt het orgel in Luzern wel wat direct. Het booklet bevat beknopte beschrijvingen van de improvisaties en de gegevens van de bespeelde instrumenten.
Ondanks alle lof één kritische noot: zowel bij de Triptyque als de Symfonie staan alle delen op een track (volgens de inlay niet), en dat is onhandig bij het afspelen op een normale cd-speler.
Tot slot een opvallend dingetje: dat David Briggs snel is weten we; volgens het booklet zijn de pianoimprovisatie in Portugal en de Symfonie in Zwitserland zelfs op een dag opgenomen. Dat is een tempo waar zelfs Cochereau niet aan kon tippen…
Freedom of Spirit 2
David Briggs improvises ‘live’ in concert
- Trinity College Cambridge, 29 januari 2017
Suite improvisée à la Française dans le style du Grand Siècle; Triptyque Symphonique Improvisée sur deux thèmes - Igreja da Lapa, Portugal, Yamaha Model C vleugel, 15 juli 2017
Improvisation in the style of Beethoven - Hofkirch Luzern, 15 juli 2017 [sic]
Symphonie Improvisée en quatre mouvements; Encore – Introduction and Spinning Wheel
Chestnut Music – CD 013, TT 69’11, booklet 20 p. (EN), £ 13,00 cd / £ 10,00 mp3
Bestellen: www.david-briggs.org.uk