RECENSIE Henco de Berg bespeelt het Bruckner-orgel in Sankt Florian

Het was Albert de Klerk die een concert vergeleek met een smakelijk menu: een voor–, een hoofd– en een nagerecht en dat alles appetijtelijk geserveerd. Heerlijk, zo’n ouderwets recital met verrassingen en een verzorgde opbouw. Een nieuwe plaat van Henco de Berg is toch altijd wel zo’n feestje.

Text Example

advertentie



Het programma is grotendeels Frans-romantisch ingekleurd, maar De Berg sluit af met Anton Bruckner-thema’s waarop hij improviseert. Niet altijd moet je improvisaties opnemen; dat kan maar overtuigend bij enkele ware meesters van deze kunst. Ook De Berg behoort tot die kleine categorie. 

Hij tuigt à l’improviste spontane maar hechte constructies op; ware composities die ter plaatse ontstaan. Indrukwekkend. De Berg improviseert aan het einde over thema’s waarover Bruckner zelf ook heeft geïmproviseerd; deze thema’s zijn bewaard gebleven. De Bergs eigen boeiende Fantaisie pour Orgue werd in 2015 in de  Sint-Laurenskerk van Rotterdam ten doop gehouden.

Aardig dat het Premier Choral van onze Andriessen als tussengerecht wordt opgedist. En helemaal prachtig dat De Berg enkele delen van de schitterende suite Hommage á Frescobaldi serveert. Ten onrechte onbekend, ooit fraai vastgelegd door Albert de Klerk op het Cavaillé-Coll-orgel in de toenmalige Augustijnenkerk te Amsterdam. En de Andriessen-De Klerk Stichting maar in gebreke blijven wat betreft het heruitgeven van opnamen van De Klerk …

Het Bruckner-orgel heeft een lange geschiedenis waarin verschillende invloeden zich hebben laten gelden. Een amalgaam instrument, maar in positieve zin. Monumentaal van klank, met vele mogelijkheden. Een orgel waarop De Berg zich kennelijk thuis voelt. In eerste aanleg is het gebouwd door Xaver (1770-1774), later uitgebreid door Mauracher (1873) en dan volgen nog Dreher und Flamm (1931/32), Zika (1951) en Kögler (1994/96) voorlopig als laatste. En zo ontstond een symfonisch orgel van allure. In 1875 werden de toetsen beroerd door niemand minder dan Anton Bruckner, hoewel het huidige orgel niet veel meer met dat befaamde instrument te maken heeft.

Het artwork van de cd deed bij mij de vraag rijzen hoe geweldig het zou zijn als deze productie ook als heuse grammofoonplaat op de markt zou komen –alleen al om neer te zetten! Kleine fout in het boekje: ongeveer de helft van de registers van het pedaal is niet vermeld, waaronder registers met kostelijke namen als de Bombardoni grossi 32’… Ook is het jammer dat het boekje uitsluitend een Duitstalige tekst heeft

Maar mochten er Michelin-sterren worden toegekend aan recitalisten die je met hun muziculinaire kunsten het zever in de baard doen druipen, dan is De Berg ongetwijfeld een topkandidaat.

Henco de Berg – Bruckner-orgel 

De Berg: Fantaisie pour Grand Orgue; Vierne: Triptyque op. 58 (Matines, Communion, Stèle pour un enfant défunt); Andriessen: Premier Choral; Langlais: Hommage á Frescobaldi op. 70 (Prélude au Kyrie, Fantaisie); Messiaen: uit ‘La Nativité du Seigneur’:II. Les Bergers, III. Desseins éternels; De Berg: Zwei Improvisationen über Bruckner-Themen (Konzertstück, Postludium).

Henco de Berg, Bruckner-orgel Stiftskirche, St. Florian, Oberösterreich

Prestare – zwf3331593, TT 71’26, prijs € 17,95 | prestarecd-productions.nl