RECENSIE Klingender Domschatz: 50 jaar Klais-orgel in de Dom van Trier

cd klingender domschatz

Wie gaat straks de Rotterdamse Rode Reus restaureren? Er wordt gefluisterd dat Klais wel eens aan de slag zou kunnen gaan in Rotterdam. Ook andere interessante namen komen langs. De Rotterdamse Rode Reus, de prins in het transept en het prinsesje in het koor; het kan zomaar een Rotterdams sprookje worden. Maar Klais is een klasse orgelbouwer. Het Marcussen-orgel in Rotterdam is van 1973 en het Schwalbennestorgel in de Trierer Dom is van 1974. 

Text Example

advertentie



Ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van het Klais-orgel in Trier heeft Aeolus een prachtig boek in A5-formaat uitgegeven met uiteraard een compact disc. Het zeer karakteristieke instrument staat in volle glorie op de omslag. Bijzonder zijn de aluminium ornamenten aan de kas. Het boek is voorzien van fraaie foto’s en boeiende (Duitstalige) teksten.  

Still

Josef Still is een organist van naam. Eerdere opnamen hebben mede zijn roem gevestigd. Een memorabele opname is bijvoorbeeld die uit 1999 voor OrgelDokument met prachtige vertolkingen van Regers opus 135b en Dupré’s Symphonie Passion. Voor Naxos heeft Still meer Reger opgenomen, hoewel deze opnamen me wat minder bevielen. 

Klais

Hans Gerd Klais heeft in een interview in 1989 gezegd dat een Klais-orgel ‘charmant klinkt, niet luid, niet agressief; geen schreeuwerige kleuren, maar meer pasteltinten toont’. Johannes Adam, die de beschrijvingen van het instrument en de gespeelde werken verzorgde, stelt dat het Schwalbennestorgel de verwoording van Hans Gerd Klais waarmaakt. 

Toen ik dit las had ik meteen de behoefte de aldus bezongen orgelklanken nog eens te horen. Niet luid? Charmant? Pasteltinten? Nu is het beschrijven van klanken een lastige hoor. Maar ik kan me toch andere (overigens ook lovende!) woorden voorstellen bij een karakterisering van deze Klais. Een chamade had trouwens niet misstaan op dit orgel.

Wereldpremière

Het album bevat de wereldpremière van Hakims Von Gott gemacht. Dit werk heeft de Libanees-Franse organist en componist speciaal geschreven ter gelegenheid van het 50ste jaar na de heropening van de Trierer Dom en het 50-jarige jubileum van het orgel. Het werk van Hakim is hagelnieuw, maar helemaal niet zo modern; we horen vertrouwde klanken en het ligt goed in het gehoor.

Indrukwekkend

Still zoekt niet naar een buitenissige aanpak om maar origineel te zijn, maar is een gedegen speler met grote muzikale kwaliteiten. Met het gevarieerde programma heeft Josef Still weer een prachtige staalkaart van zijn jubilerende instrument afgegeven. Een indrukwekkend instrument in een indrukwekkende ruimte. Welkom in Rotterdam, zou ik zeggen. 

Klingender Domschatz – 50 Jahre Schwalbennestorgel Trier 

Bach: Sinfonia uit Cantate BWV 29 (tr. Dupré); Nun komm’ der Heiden Heiland BWV 659; Prelude en Fuga in a BWV 543; Air uit Orkest Suite 3 in D BWV 1068 (arr. Karg-Elert); Boslet: Prelude & Fugue; Sinding: Piano Quintet: II. Andantino (arr. Reger); Hakim: Canticum; Von Gott gemacht; Schroeder: Kleine Präludien und Intermezzi: V. Andantino; Septenarium für Orgel: V. Momento meditativo; Kleine Präludien und Intermezzi: VI. Poco vivace; Duruflé: Prélude et fugue sur le nom d’Alain op. 7.

Josef Still, Klais-orgel St. Peter Dom Trier ; Vokalensemble Trierer Dom o.l.v. Thomas Kiefer;  Antonia Lutz (sopraan); Ulrich Krupp (koororgel).

Aeolus – AE-11421, SACD, TT 80’32, booklet A5 60p. (D), prijs € 19,99 | aeolus-music.com