Naar deze cd was ik oprecht benieuwd: Martin Zonnenberg die een cd uitbrengt met vrijwel alleen literatuur. Begrijp me goed, ik heb geen enkele behoefte neerbuigend te doen over de Martin Zonnenberg, die bekend is geworden van het EO-programma Nederland Zingt, maar ben gewoon aangenaam verrast dat Zonnenberg zich ook durft te profileren met muziek van componisten als Andriessen, Monnikendam, Strategier en Langlais, die nadrukkelijk buiten het muzikale én religieuze kader van veel van zijn fans zal liggen. Ik hoop van harte dat zij bereid zijn hun horizon door deze cd te laten verruimen.
Voor mij was het eerste stuk meteen het meest verrassend: de Easter Suite van Patrick Hopper. Het is jammer dat het boekje geen enkele info geeft over de gespeelde werken, maar na even goochelen blijk je de bladmuziek gewoon voor nop te kunnen downloaden. De Suite is een aanstekelijk en sfeervol stuk voor de Paastijd. Met name het derde deel gaf me veel plezier. Hierin gaan de finale uit Viernes eerste symfonie en het gezang ‘Lof zij God in de hoogste troon’ een gelukkig huwelijk aan. Lekkere muziek, lekker gespeeld. Ook van Zonnenbergs vertolking van de Fantasie-Sonate nr. 3 (gebaseerd op de melodie van Psalm 22) van Samuel de Lange sr. en de Cortège van Marius Monnikendam heb ik genoten, ondanks dat ik de gekozen registraties soms merkwaardig vind.
Toch ben ik niet positief over deze cd. Maar dat heeft vooral te maken met hoe hij klinkt: niet best. Symptomatisch voor de opnametechnische kant van deze productie is dat de nagalm meermalen is afgeknipt. Maar er zitten meer rare dingen in deze opname. Het Grand-Orgue klinkt vrijwel over de hele linie als een Récit met dichte zwelkast. In het eerste Choral van Andriessen klinken er pas vlak voor het slot vulstemmen, maar die zijn in het slotakkoord alweer verdwenen. Vreemd. Ik kreeg soms bijna de indruk dat er fragmenten aan elkaar gemonteerd zijn uit takes waarin de organist niet dezelfde knoppen en de geluidstechnicus niet dezelfde schuiven open had staan. De diffuse opname heeft als resultaat dat alle kleuren die het Schyven-Flentrop-orgel uit Oostende rijk zal zijn, schuilgaan achter een viesbruine vernislaag, wat mede wordt veroorzaakt doordat, althans zo lijkt het, achteraf kunstmatig galm is toegevoegd. Het meest desastreus is dat bij het slotstuk, de ‘Tuba Tune’ van Norman Cocker. Zoals uit de naam al blijkt, is dit een stuk waarin de uitkomende stem voor een Engelse hogedruktuba bedoeld is. Maar ik heb het stuk na het beluisteren van deze cd maar eens opgezocht op pipedreams.publicmedia.org, om te ontdekken waar die Tuba verstopt zit.
Kortom, dit had best een aantrekkelijke cd kunnen worden. Er staan mooie stukken op die vaardig gespeeld worden. Deze Martin Zonnenberg wil ik wel vaker horen. Maar niet zo. [DAVID DE JONG]
Romantische orgelwerken
Martin Zonnenberg, Schyven-Flentrop-orgel, Petrus en Pauluskerk Oostende
Programma:
1. Easter Suite: a. Fanfare on ‘Easter Hymn’, b. Meditation on ‘Victimae Paschali Laudes’, c. Toccata on Vulpius (Patrick Hopper); 2. Carillon (Herbert Murill); 3. Marche Triomphale (Jan Nieland); 4. Toccatina (Herman Strategier);5. Fantasie-Sonate nr. 3: a. Allegro Moderato, b. Andante Religioso, c. Allegro Recitativo, d. Finale (Samuel de Lange sr); 6. Toccata (Jan Nieland); 7. Cortège (Marius Monnikendam); 8. Premier Choral (Hendrik Andriessen); 10. Toccata Psalm 72:11 (Jan Mulder); 11. Toccata (Michelle Leclerc); 11. Pasticcio (Jean Langlais); Incantation pour un Jour Saint (Jean Langlais) 13. Toccata pour Grand Orgue (Gaston Bélier) ; 14. Tuba Tune (Norman Cocker)
Label: STH
Nummer: 1411302
Speelduur: 71’40
Boekje: 8 pagina’s (NL)
Prijs: € 14,90
© 2012 www.orgelnieuws.nl