Op allerlei wijzen is het goed toeven bij onze zuiderburen. Voor de Hollandse orgelliefhebber is het meer dan de moeite waard eens op bezoek te gaan in het Vlaamse land. Een reisgids is beschikbaar in de vorm van een tijdschrift dat al sinds 1978 verschijnt: Orgelkunst, Vlaams tijdschrift voor orgelcultuur en de site www.orgelkunst.be
Orgelkunst informeert de lezer over wat er gebeurt in de Vlaamse orgelwereld en daarbuiten. Orgelkunst is het Vlaams tijdschrift voor orgelcultuur dat zich richt naar zo breed en divers mogelijk publiek van cultuurliefhebbers die belangstelling koesteren voor de orgelcultuur in het algemeen en het Vlaamse orgel- en orgelmuziekerfgoed in het bijzonder.
Het tijdschrift werd opgericht in 1978 en bevat artikelen over gerestaureerde en nieuwe orgels, orgelcomposities, personalia, orgelevenementen als festivals en wedstrijden, berichten over orgelactualia, een uitgebreide orgelconcertagenda en een inhoudsoverzicht van internationale orgeltijdschriften.
Sinds 2005 heeft Orgelkunst ook een eigen cd-label waarbij gefocust wordt op het Vlaamse orgelpatrimonium. Vlaamse organisten brengen hoofdzakelijk werk uit de Belgische orgelliteratuur dat nog niet eerder werd opgenomen.
De vernieuwde website is een extra troef om het Vlaamse orgelerfgoed en de landelijke orgelactiviteiten ook internationaal bekendheid te geven.
Nummer 4 van Jaargang 36 (december – januari – februari 2013/ ’14) is een buitengewoon onderhoudend nummer. Van Charles-Marie Widor (1844-1937) zijn in dit smaakvol uitgegeven magazine voor het eerst de ‘Autobiografische herinneringen’ gepubliceerd in een eerste integrale uitgave met annotaties.
Op 91-jarige leeftijd dicteerde de Franse organist en componist Charles-Marie Widor (1844-1937) zijn ‘autobiografische herinneringen’ op basis van notitieboekjes waarin hij de meest markante feiten uit zijn leven had genoteerd. Het resulteerde in een tekst van 103 getypte pagina’s.
Ook al zijn deze autobiografische herinneringen als ‘Unvollendete’ tot ons gekomen, hun inhoud is daarom niet minder boeiend voor wie van kunst en geschiedenis houdt.
Voor het eerst zijn deze autobiografische herinneringen integraal gepubliceerd en voorzien van annotaties. Het tijdschrift Orgelkunst brengt de originele Franse versie en een Nederlandse vertaling.
Orgelkunst wil met deze cd de publieke opinie attent maken op het feit dat in de concertzaal van het Koninklijk Conservatorium te Brussel een belangwekkend instrument staat van Cavaillé-Coll, dat verwantschap toont met het Cavaillé-Coll-orgel van de kerk Saint-François-de-Sales te Lyon, eveneens uit 1880. Dit Brusselse orgel werd echter in 1960 zwaar getransformeerd (gemaltraiteerd) en is sinds enkele jaren zelfs niet meer bespeelbaar. De opname in Lyon toont op overtuigende wijze aan dat het bijna identieke instrument van wereldformaat in het Koninklijk Conservatorium te Brussel wacht op eerherstel.
Dit bijzonder nummer van Orgelkunst (100 blz.) met vele unieke foto’s wordt samen met de 10e cd te koop aangeboden voor € 17 (inclusief verzendkosten voor België) of 22 euro (inclusief verzendkosten Europa).
Abonnees krijgen de volgende bonuscd gratis bij het decembernummer:
Louis Robilliard bespeelt het Cavaillé-Coll-orgel uit 1880 van de kerk Saint-François-de-Sales te Lyon
• Trois Chorals – César Franck (1822-1890)
• Andante sostenuto, from the ‘Symphonie Gothique’ of Charles-Marie Widor (1844-1937)
Het fraaie magazine is een groot genoegen om te lezen. Van Louis Robilliard hadden we al de Franck Intégrale (Festivo 6921.702), opgenomen in de Basilique St. Sernin Toulouse en in de Saint-François-de-Sales te Lyon. Alleen Choral III was in deze Intégrale opgenomen in Lyon. Nu hebben we de Trois Chorals van Robilliard uit Lyon. Dit instrument is toch wel een van de fraaiste instrumenten van deze geniale bouwer. Het poëtische en tegelijkertijd krachtige spel van Robilliard sluit er helemaal bij aan.
Magazine en bonus cd van harte aanbevolen. Moge deze kostelijke Vlaamse uitgave bijdragen aan de restauratie van de parel die wacht op eerherstel in het Koninklijk Conservatorium te Brussel.
Voor deze tekst is gebruik gemaakt van teksten van de (overigens bijzonder leuke) site www.orgelkunst.be