Boven een wat kitsch aandoend plaatje van een desolaat landschap prijkt de titel van de cd: ‘The Organ Works of Robin Milford’. Nooit van gehoord. De tracklist vermeldt bijna allemaal korte werkjes voor een bepaalde tijd van het jaar. Mijn verwachtingen waren niet hoog gespannen, maar bij beluistering overtrof de muziek alle vooroordelen. Grandioos!
Robin Milford is niet de zoveelste componerende organist, maar eerder een orgelspelende componist. Op zijn werkenlijst prijkt een groot aantal werken voor symfonieorkest, hoewel zijn tweede symfonie pas in 2019 is uitgevoerd. Ralph Vaughan Williams, bij wie hij compositie studeerde, heeft eens over Milford gezegd: ‘If I wanted to show the intelligent foreigner something worth doing which could only possibly come out of England, I think I would show him something of the work of Milford …’
Maar is zijn werk dus typisch Engels? Zeker, maar dan wel zonder de braafheid die Engelse orgelmuziek ook wel eens wil aankleven. De muziek van Milford is verrassend levendig en grillig. Zij heeft onvoorspelbare spanningsbogen, die het beluisteren van zijn orgelwerken tot een avontuur maken.
De beide Autumn Meditations (ook de naam Harvest Meditations kom je tegen) spreken misschien nog het meest aan. De eerste duur ruim vijf minuten, de tweede net geen vier minuten. Toch zijn het voldragen werken waarin heel veel gebeurt. In beide gevallen kiest de componist voor een verstild slot en in beide gevallen zie je dat niet aankomen.
De sound is typisch Engels, maar dan wel gekruid met harmonieën die toch echt twintigste-eeuws zijn. Het blijft welluidend en tonaal, maar zonder dat het ergens gezapig wordt. Dat komt ook door Milfords orkestrale schrijfwijze, waarin homofone passages meer lagen krijgen door de manier waarop ze georkestreerd zijn. Vanaf het zwelwerk wordt ineens een vlucht vogels losgelaten die door de harmonie heen zwieren.
Ook de zes paasmeditaties zijn erg aansprekend. De meeste (maar niet allemaal dus) nemen hun uitgangspunt in een bestaande melodie, maar dat hoeft niet per se een koraalmelodie te zijn. Milford kan ook een lied van Vaughan Williams citeren. Soms wordt hij ook geïnspireerd door een gedicht dat niet eens over Pasen hoeft te gaan. Zo heeft de vijfde meditatie als ondertitel: ‘The Rose-King bleeds at Carbonek’. Die vijfde meditatie is het langste werk op deze cd: ruim acht minuten. Een bij vlagen spectaculair werk waarvan een virtuoze passage tegen het slot je ineens aan Regers opus 135b doet denken.
Na het beluisteren van deze cd kan je je alleen maar afvragen hoe het bestaat dat deze muziek in Nederland niet tot nauwelijks gehoord wordt. Daar mag dus gauw verandering in komen. Want de orgelwerken van Robin Milford zijn zeer de moeite van het beluisteren waard.
De titel van de cd wekt de indruk dat alle orgelwerken van Milford op deze schijf zijn vastgelegd. Maar de website van de Robin Milford Trust laat zien dat er meer werken moeten zijn. Bijvoorbeeld een Prelude in the Manner of a Passacaglia, uitgegeven bij Hinrichsen. Dat maakt heel nieuwsgierig.
Ten slotte nog alle lof voor organiste Imogen Morgan, die gloedvolle en meeslepende vertolkingen weggeeft op het orgel van St. Mary’s Episcopal Cathedral in Edinburgh.
The Organ Works of Robin Milford (1903-1959)
Seven Seasonal Sketches Op.110 (1956-57): No.1 The Moon shines bright; No.2 On Christmas Night; No.3 Come, all you worthy gentlemen; No.4 O little One, Sweet; No.5 The Holly and the Ivy; No.6 In Dulci Jubilo; No.7 The Holy Well; Two Autumn Meditations Op.85 (1947): No.1 Rejoice, O Land, in God thy might; No.2 Come all you worthy Christian men; Chorale Prelude on ‘St. Columba’ Op.14 (post 1928); Chorale Prelude on ‘Rockingham’ Op.115 (1959); Two Sea-Preludes Op.7 (1927): No.1 They That go down to the sea in ships; No.2 The high hills are a refuge; Three Christmas Pieces Op.19b (pre-1930): No.1 Chorale Prelude on ‘Unto Us a Boy is born’; No.2 Variations on ‘The Coventry Carol’; No.3 Pastoral Dance on ‘On Christmas Night’; A Christmas Tune Op.75 (1945); Six Easter Meditations (1943-46): No.1 Op.64 He is not here, but is risen; No.2 Op.65 Joseph laid Jesus in the tomb; No.3 Op.71 Love shall be our token; No.4 Op.71 I love my love and love is no more; No.5 Op.82 The Rose-King bleeds at Carbonek; No.6 Op.82 For thou, O Lord, art with me still
Imogen Morgan, St. Mary’s Episcopal Cathedral, Edinburgh
Priory – PRCD 1246, TT 78’, booklet 20 p. EN; prijs £ 11,99, ook als download/streaming | prioryrecords.co.uk