De orgelkersttijd is weer begonnen! Dezelfde dag dat de redactie deze cd bezorgde ontving ik van een muziekverzendhuis een mail met de nieuwste kerstpartituren. Hoog tijd om ons dus weer voor te bereiden op het muzikale kerkelijk hoogfeest.
Editions Hortus heeft er inmiddels de gewoonte van gemaakt om met enige regelmaat een cd met Franse noëls uit te geven. Een prima idee, het blijft een aantrekkelijk repertoire om naar te luisteren. Repertoire wat voor een brede doelgroep van organisten makkelijk zelf op de lessenaar is te zetten. Een beetje variatie kunnen we in de kersttijd best wel gebruiken.
Franse barok
Op deze cd is het de beurt aan Daniel Meylan die hiervoor het kolossale instrument van de basiliek in Saint-Maximin uitkoos. Wat mij betreft is dat ook een extra reden om met regelmaat de Franse barok voor het voetlicht te halen, zeker buiten Frankrijk blijft dit karakteristieke orgeltype toch wat onderbelicht. Dit keer één van de paradepaartjes.
Even ten noordoosten van Marseilles bouwde Jean-Esprit Isnard in 1774 een vierklaviers instrument, wat na de laatste restauratie in 2017 weer staat te stralen in beeld en klank. Voor de Fransen is dit qua barok wel één van de best bewaarde orgels, mede door de forse omvang een dankbaar instrument om op de zilveren schijf vast te leggen. Opvallend zijn hier vooral de tongwerken, soms iets te gepolijst, maar wel uitermate fraai. Maar het instrument heeft ook een plenum wat staat als een huis. Het moet fantastisch zijn om daar te spelen en te luisteren!
Verzorgd maar niet verrassend
Met veel verve komen twaalf Noëls voorbij van Dandrieu, Daquin, Corrette en Balbastre. Uiteraard ontbreken de platgespeelde ‘winternacht-variaties’ van Daquin niet. Voor het overige klinkt overwegend minder bekend kerstrepertoire. Meylan is een vakman, registreert gevarieerd en laat daarbij veel mooie combinaties voorbij komen. Zijn spel is verzorgd maar verrast verder niet. Dat is jammer.
Voor de dispositie moet je zelf even googlen en daarmee worden dus ook de registraties gemist. Jammer want bij zo’n kolossaal instrument wil je toch even weten waar al dat moois vandaan komt. Sowieso zijn toelichting en layout dit keer marginaal. Dat kan beter. Eén van de laatste strohalmen van de klassieke cd-markt blijft dat een productie qua lay-out en informatievoorziening ook nog echt iets toevoegt.
Eigen werk
Als sluitstuk voegt Daniel een eigen compositie toe. Geheel in de geest van zijn achttiende-eeuwse voorgangers geeft hij een reeks kerstvariaties ten beste. Mooie muziek waarbij hij blijkbaar niet de pretenties heeft iets nieuws te brengen. Niks mis mee, dat is immers ook het kenmerk van de vele ambachtelijke koraalvariaties die op Hollandse bodem het licht zien. Maar eerlijk is eerlijk, na een uur barok zit je toch te wachten op iets verrassenders.
Aangename verpozingsmuziek
Kortom wel een leuke cd met aanstekelijk repertoire, mooi gespeeld op een fraai orgel, maar de echte aha-erlebnis blijft een beetje uit. Daardoor is het meer aangename verpozingsmuziek dan dat je er echt voor gaat zitten. Daarvoor grijp ik dan liever terug op de magnificat-opname van Régis Allard die ik met plezier nog met enige regelmaat in de cd-speler leg. Maar dat in kader van baas boven baas, want ik zou Meylan en Saint-Maximin best nog wel een keer willen horen, maar dan wat uitdagender repertoire graag.
13 noëls français pour orgue
Daniel Meylan – Orgue Isnard de la basilique de Saint-Maximin (Var)
Chantons de voix hautaine, Noël de Saintonge, Or nous dites Marie (Dandrieu); Noël VI sur les jeux d’anches, Noël X grand jeu et duo, Noël en récit en taille (Daquin); Vous qui désirez sans fin, Je me sui levé, Noël provençal (Corrette); Joseph est bien marié, Où s’en vont ces gais bergers, Au jô deu de pubelle (Balbastre); Variations à le manière des maîtres classiques français: Voici le jour solennel (Meylan)
Editions Hortus – Hortus 173, TT 72’00, booklet 16 p. EN/FR, prijs € 15,00 | editionshortus.com