Voor mij zal de naam van Leonore Lub altijd verbonden zijn met haar bijdrage aan de dubbel-cd ‘Arp Schnitger in Nederland’. Om ook het orgel van de Der Aa-kerk in Groningen te kunnen laten horen, had men een concertopname gebruikt waarop Leonore Lub de H-moll van Bach speelt. Voor mij was die live-opname het hoogtepunt van deze cd’s: adembenemend! Dus als zij nu komt met een cd uit Noordbroek, ga ik bij voorbaat op het puntje van m’n stoel zitten.
Mijn hooggespannen verwachtingen komen op de cd voor een heel groot deel uit. Hoogtepunt is voor mij haar vertolking van Bachs Toccata, Adagio en Fuga: grandioos! Misschien zal een ander de accenten die ze in de Toccata plaatst gemaniëreerd vinden, maar ik hoor hier een rasmuzikant die een flamboyante en meeslepende vertolking weggeeft. Als het plenum van Noordbroek zich dan ook nog in zijn stralende oerkracht mag laten horen, ben ik een gelukkig mens.
Maar er zijn meer hoogtepunten: het eerste en het derde ‘Allein Gott’ (BWV 662 en 664) die ademen onder Leonore Lubs handen en zingen uit Schnitgers pijpen. Oog voor het detail en oor voor de muzikale spanningsbogen houden elkaar hier volmaakt in evenwicht. Voeg daarbij de vocale registraties en je kunt wat mij betreft alleen verzuchten: ‘Wat is dit prachtig!’
Aangenaam verrast was ik door de keuze van Lub voor de orgelpartita van Hugo Distler over ‘Nun komm der Heiden Heiland’. Hoewel, zo verrassend is het eigenlijk niet dat je Distlers neobarokke composities uitvoert op een oud orgel met een ongeretoucheerde klank. Distler zelf vond zijn inspiratie immers ook op het ‘kleine’ orgel van de St. Jakobikerk in Lübeck? Op zichzelf is het een goede ontwikkeling dat de stijlperiode waarin een instrument gebouwd is, bepaalt welke repertoire erop uitgevoerd wordt. De keerzijde daarvan is dat neobarokke werken veelal op neobarokke instrumenten uitgevoerd worden. Het is echter de vraag of Distlers orgelwerken wel zo prikkerig zijn als ze vaak klinken. Leg alleen zijn vocale werk er maar eens naast! Juist op een orgel als dat van Noordbroek zou te horen moeten zijn hoe fijnzinnig en zangerig ook zijn orgelcomposities zijn.
In die opzet is Leonore Lub zeker geslaagd. Desondanks vind ik haar Distler niet van de zeldzame klasse die haar Bach-vertolkingen hebben. Dat heeft met twee dingen te maken. In de eerste plaats past Lub op Distler dezelfde barokarticulatie toe als ze bij Bach gebruikt. Daarmee wijkt ze echter nadrukkelijk af van Distlers aanduidingen, die zeer genuanceerd zijn. Zo moet de koraalmelodie legato of zelfs ben legato gespeeld worden, terwijl de tegenstemmen leggiero, non legato of molto marcato getrakteerd moeten worden. Van die nuances is bij Lub echter weinig tot niets terug te horen. Bij haar is alles leggiero.
In de tweede plaats trekt Lub zich weinig aan van Distlers registratieaanduidingen. Daar kan ik soms wel in meegaan als Lübeck naar Noordbroek vertaald moet worden. Maar als Distler in zijn eerste variatie voor de cantus firmus fluiten 8’ en 2’ voorschrijft en voor de tegenstem een Quintadeen 8’, dan kun je dat niet ‘vertalen’ in F8, P4, Sesq. respectievelijk P8, O4, Q3,T r8. Van Distlers ragfijne bicinium blijft zo weinig over.
Ondanks deze kanttekeningen is deze cd wel degelijk een voltreffer. Want het blijft een ervaring Distler uitgevoerd te horen worden in Noordbroek door een groot muzikant als Leonore Lub. Maar haar Bach, die is sensationeel. [DAVID DE JONG]
Veni Redemptor Gentium
Leonore Lub, Schnitger-orgel, Noordbroek
Programma:
Nun komm der Heiden Heiland (Resinarius); Toccata in C BWV 564; Allein Gott in der Höh sei Ehr BWV 662-663-664 (Bach); Partita Nun komm der Heiden Heiland, opus 8, no. 1 (Distler); Nun komm der Heiden Heiland BWV 659-660; Praludium et Fuga in C BWV 547 (Bach)
Label: SIOG
Bestelnummer: 201104
Speelduur: 76’09
Booklet: 16 pagina’s (NL/EN)
Prijs: € 17,50
[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
© 2011 www.orgelnieuws.nl