RECENSIE Wachet auf! – Iddo van der Giessen & Joram van Ketel

In 2017 werd Iddo van der Giessen benoemd tot organist van de Goede Herderkerk in Rotterdam-Schiebroek. Vorig jaar kwam zijn eerste cd uit waarop hij het Van Leeuwen/Kramer-orgel presenteert, samen met de trombonist Joram van der Ketel.

Text Example

advertentie



Deze cd is om meerdere redenen het beluisteren waard. In de eerste plaats om het orgel. Op papier lijkt het wat merkwaardig: een neobarok hoofdwerk/rugwerk-orgel van Van Leeuwen, met een groot romantisch bovenwerk van Louis Kramer. Nu is het Van Leeuwen-pijpwerk wat bijgepoetst, toen het na een renovatie van het interieur wel erg scherp klonk. Maar het neobarokke karakter van het orgel is nog altijd goed te horen. Toch mengt het wonderwel met het bovenwerk van Kramer.

Het programma dat Van der Giessen voor deze cd heeft uitgekozen laat de veelzijdigheid van dit instrument goed horen: zowel Bachs Toccata in F als Guilmants Prière et Berceuse klinken zeer overtuigend. De beide werken voor orgel en trombone voegen daar nog een dimensie aan toe: de Partita over ‘Wachet auf’ van Jan Koetsier en de Morceau Symphonique van Guilmant (oorspronkelijk geschreven voor trombone en piano). Uit deze vier titels mag al blijken dat deze cd een aangename mix van overbekend en onbekend repertoire bevat.

Maar ook het spel van Iddo van der Giessen mag er zijn. Vooral de gretigheid en technische beheersing die hij tentoonspreidt in de transcriptie die William Thomas Best maakte van de ouverture uit de Paulus van Mendelssohn maakt indruk. Maar ook de transcriptie van het Scherzo uit A Midsummer Night’s Dream spettert en spuckt verrukkelijk. Kortom, Iddo van der Giessen geeft een visitekaartje af dat het verdient door velen gehoord te worden.

Twee kanttekeningen: Een enkele keer is Van der Giessen me wat te gretig, bijvoorbeeld in Bachs Toccata in F. Hij serveert het stuk prachtig uit door het te registreren met een vorm van terrassendynamiek. Prachtig hoe prestanten en fluiten kwinkeleren in de passages waarin het pedaal een orgelpunt heeft en adembenemend hoe Van der Giessen naar een climax toespeelt en -registreert. Maar had hij iets beheerster gespeeld, dan was de uitvoering net wat minder ruig uitgevallen. De soevereiniteit die Pieter van Dijk laat horen in deel drie van zijn Bach-integrale hoor ik bij Van der Giessen niet. Maar het blijft een geweldige uitvoering.

Nog een opmerking van persoonlijke aard. Ik snap best dat Van der Giessen bij het veertigjarig ambtsjubileum van de wijkpredikant een werk van Ad Wammes uitvoert, als dat werk een cadeautje van de jubilaris aan de gemeente is. Maar moet zo’n gelegenheidswerk dan meteen maar op cd vastgelegd worden? Ik vind het toch een beetje een broodje hamburger in een driesterrenmenu. Dan had ik liever een werk uit de ontstaanstijd van het orgel gehoord. Bijvoorbeeld Wachet auf van Piet Kee. Het stuk van Jan Koetsier is zeker boeiend en het pleit voor de componist dat het stuk alleen maar boeiender wordt naarmate het vordert. Maar het is toch meer barok dan neobarok. Ik mis op deze cd een lekker modern stuk. Maar wellicht is dat voor sommige hoorders juist een aanbeveling.

 


Wachet auf!

Iddo van der Giessen | organ – Joram van Ketel | trombone
Van Leeuwen/Kramer-orgel – Goede Herderkerk – Rotterdam Schiebroek

Overture to the Oratorio ‘St Paul’ Op. 36 (Mendelssohn, arr. Best); Scherzo from ‘A Midsummer Night’s Dream’ Op. 61 (Mendelssohn, are. Frederiksen); Partita für Posaune und Orgel ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’ Op. 413 (Koetsier); Sonata IV in e-Moll BWV 528 (Bach); Toccata in F-Dur BWV 540 (Bach); Fiducie (Wammes); Prière et Berceuse Op. 27 (Guilmant); Morceau symphonique pour trombone ténor et orgue Op. 88 (Guilmant, arr. Schnorr)

Tuliprecords.nl – TURE 201826, TT 72’, booklet 20 p. NE/EN/DU, prijs € 18,50 | tuliprecords.nl